D-vitamiinin virallinen päivittäinen suositus on 10 mikrogrammaa. Apteekit sanovat että se on ihan liian vähän ja myyvät esim 100 mg tabletteja. Mikä on totuus?

Kysytty

D-vitamiinin virallinen päivittäinen suositus on 10 mikrogrammaa.
Apteekit sanovat että se on ihan liian vähän ja myyvät esim 100 mg tabletteja.
Mikä on totuus?

Vastaus

Vastattu

Totuus tuntuu olevan vielä häilyvä.

"Terveen aikuisen D-vitamiinin nykyinen päiväsaannin pitkään käytetty suositus on 10 mikrog. Annos on todennäköisesti liian vähän pohjoisen auringottomana talvikautena. Tähän viittaa se, että auringonvalon puuttuessa täydellisesti D-vitamiinin annos 10 mikrog/vrk ei pysty pitämään veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuutta vakaana, vaan pitoisuus laskee. Ruokaviraston suositus onkin 20 mikrog/vrk seuraaville ryhmille: ikääntyneet (yli 75 v.), vähän ulkona oleskelevat, peitetysti pukeutuvat ja tummaihoiset."

eli 10 mikrogrammaa ei ihan riitä, mutta toisaalta 100 mikrogrammaa on liikaa.

"Euroopan elintarvikeviraston kannanoton mukaan 100 mikrog/vrk D3-vitamiinia on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja."

Yliannoksesta seuraa D-vitamiinilläkin myrkytysoireita "Yleisimpiä myrkytysoireita olivat ruokahaluttomuus, laihtuminen, yleinen heikkous, sekavuus, oksentelu ja nestevajaus."

Kannattaa lukea koko artikkeli Terveyskirjastosta. Siinä on paljon mielenkiintoista tietoa.

Terveyskirjasto