Cd-levy: Juha Watt Vainio: Pahojen poikien parhaat, levyn kansipaperissa muistaakseni Raimo Häyrinen viittaa Eino Leinon eroottisiin runoihin. Mistä kirjasta…

Kysytty

cd-levy: Juha Watt Vainio: Pahojen poikien parhaat, levyn kansipaperissa muistaakseni Raimo Häyrinen viittaa Eino Leinon eroottisiin runoihin.

Mistä kirjasta tai muualta löytyisi eroottisia runoja, vai liekö niitä olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino Leinon eroottisiin runoihin on viittaus cd-levyn Vainio, Juha: "Porno-ooppera: sisältää myös Pahojen poikien lauluja 3." esiteliitteessä. Leinolta ei kuitenkaan löydy täsmälleen kyseisen aiheen kokoelmaa. Rakkausaiheisia kirjoja sen sijaan löytyy, esim. Lemmen lauluja : valikoima (Kustannusosakeyhtiö Kirja,1919) sekä Rakkausrunoja (Karisto, 1990).

Kysy.fi -palvelussa on aikaisempi kysymys ”Mistä löytäisin Eino Leinon eroottisia runoja? Onko niitä koottu kirjaksi?”
http://www.kysy.fi/kysymys/mista-loytaisin-eino-leinon-eroottisia-runoj…

Vastaus alkaa:
Tuottelias Eino Leino kirjoitti myös lemmestä, ja osassa hänen runoistaan on eroottisia sävyjä.
L. Onerva oli Leinon muusa varsinaisen rakkaussuhteen jälkeenkin. On arveltu, että Leino kirjoitti Helkavirsien toisen sarjan (1916) runot Onervan innoittamana. Näissä runoissa on nähty leinolaista aistillisuutta ja erotiikkaa.
Mennyt manner -runossa Leino kirjoittaa:

"Katsoi poika kauno-hiusta,
hius kuni palava hiili,
silmä etsi silmän toisen,
sielu kuin sininen liekki,
huuli painui huulosehen,
huuli kuin veri vetävä,
povi toisensa tapasi,
kaikki uppos unholahan."
(Helkavirsiä II, s. 113-119)

Leinon ja kirjailija Aino Kallaksen rakkaussuhde jatkui vuodesta 1916 vuoteen 1919. Runokokoelma Juhana Herttuan ja Catharina Jagellonican lauluja (1918) syntyi suhteen muistomerkiksi.
Leinon lemmekkäimpiä runoja löytyy lukemattomista antologioista ja kokoelmista, mutta varsinaiseen eroottisten runojen kokoelmaan en törmännyt.

Kysy kirjastonhoitajalta -arkistossa on kysymys "Hei, Mikähän kirja esittelisi Eino Leinon runoja ja niiden selitykset parhaiten?"
Vastaus löytyy täältä
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=6b6c18d5-4015-454…

Internetissä Wikipediassa on artikkeli Eino Leinosta.
Helkavirsien toisen sarjan kohdalla sanotaan: "Runojen on tulkittu heijastavan myös leinolaista aistillisuutta ja erotiikkaa."

Kalevala Eino Leinon runoudessa otsikko löytyy netissä sivulla
http://www.kalevalaseura.fi/kaku/sivu.php?n=p1a2&s=p1a2s4s1&h=hp1a2&f=f…
”Oterma ja Katerma” -runon kohdalla mainitaan sana eroottinen.