Otsikko
Berliinin muurin yli loikattiin paljon länteen, mutta varmaan myös itäänkin oli menijöitä. Onko itään loikanneista mitään kirjoja? Miten "elämä piteli"…

Kysytty

Berliinin muurin yli loikattiin paljon länteen, mutta varmaan myös itäänkin oli menijöitä. Onko itään loikanneista mitään kirjoja? Miten "elämä piteli" työläisen paratiisissa?

Vastaus

Vastattu

Länsi-Saksasta vapaaehtoisesti itäpuolelle siirtyneistä löytyy kirjallisuudesta lähinnä joitain mainintoja, sekä ennen että jälkeen Berliinin muurin pystyttämisen. Nämä koskevat enimmäkseen julkisuuden henkilöitä. Muurin ylitys- ja alitustarinat vaikuttavat olevan yksinomaan itä–länsi-suuntaisia.

Yksi nimekkäimmistä lännestä itään suunnanneista lienee toimittaja Karl-Eduard von Schnitzler, joka tosin vaihtoi puolta jo miehitysvaltojen läsnäolon aikana. Schnitzler muistetaan eritoten kiivaasta lännenvastaisesta propagandastaan. Schnitzlerin kokemuksista voi lukea hänen muistelmateoksestaan Meine Schlösser, oder, Wie ich mein Vaterland fand.

Laulaja ja lauluntekijä Wolf Biermann muutti Itä-Saksaan 1950-luvulla, mutta joutui pikkuhiljaa vaikeuksiin viranomaisten kanssa ja vuonna 1976 hänet passitettiin länteen. Biermannista on kirjoitettu useita kirjoja, esimerkkinä mainittakoon Thomas Rotschildin toimittama Wolf Biermann : Liedermacher und Sozialist.

Näyttelijä Wolfgang Kieling loikkasi Itä-Saksaan vuonna 1968. Paria vuotta aikaisemmin hän oli näytellyt itäsaksalaista agenttia Alfred Hitchcockin elokuvassa Revitty esirippu. Yksinomaan Kielingin vaiheisiin omistautunutta teosta ei vastaani tullut.