Asiakas tiedustelee kahta ensimmäistä säettä Goethen runon suomennuksesta. Kaksi viimeistä kuuluvat: "Hävisi rohkeus, kaikki hävisi. Parasta jos syntymättä…

Kysytty

Asiakas tiedustelee kahta ensimmäistä säettä Goethen runon suomennuksesta. Kaksi viimeistä kuuluvat:
"Hävisi rohkeus, kaikki hävisi. Parasta jos syntymättä olla kävisi." Kyseinen sitaatti on ollut vanhassa liiketaloustieteen kirjasarjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo löytyy Goethen Runoja-kirjasta alanimekkeenä Kesyjä kompia.

Varat poissa - jotain poissa!
Pian toimeen tartu,
taas vaurastu, vartu.
Kunnia poissa - paljon poissa!
Hae mahtia maineen -
se tuomiot muuttaa kuin tuuli laineen.
Rohkeus poissa - kaikki poissa!
Paras, ettet syntynyt ois sa.