Asiakas muistelee lukeneensa jostakin vanhasta lukukirjasta Marian joululegendan, jossa Maria pyytää itselleen peittoa ja metsän eläimet liittyvät tähän…

Kysytty

Asiakas muistelee lukeneensa jostakin vanhasta lukukirjasta Marian joululegendan, jossa Maria pyytää itselleen peittoa ja metsän eläimet liittyvät tähän legendaan myös jotenkin.... Mistähän mahtaa olla kyse ja mistä legenda löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kävin läpi aika monta lukukirjaa, mutta en löytänyt etsimääsi joululegendaa. Leena Erkkilän kirjassa Luojan lähde on monta joululegendaa, mutta mikään niistä ei vaikuttanut aivan etsimältäsi.
Martti Haavion kirjassa Luojan linnut on Jeesuslapsen ensimmäinen peite -niminen legenda ja muita joululegendoja. Toivottavasti löydät etsimäsi näistä kirjoista. Molempia kirjoja on myös Toivakan kirjastossa. Suomen nuorisokirjallisuuden instituutista voi kysellä lisää http://www.tampere.fi/kirjasto/sni/index.htm

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ikivanha kysymys, mutta löysin tämän vasta etsiessäni itse aiheeseen liittyvää tietoa... Mistä tuntee joulun?-kirjasta löytyy hieman vastaavantyyppiset joululegendat Leena Laulajaisen kirjoittamina. Muistaakseni kyseistä peittotarinaa ei kirjasta löydy, mutta jokaiseen adventtiin sopiva legenda kylläkin mm. siitä kuinka lemmikit & kuusi auttavat Neitsyt Mariaa Jeesuksen suojelemisessa.