Asiakas haluaisi luovuttaa lehdissä julkaistuja tekstejään kirjastoomme www.tarinoideninari.fi sivustolle tallennettavaksi. Alkuperäisiä käsikirjoituksia…

Kysytty

Asiakas haluaisi luovuttaa lehdissä julkaistuja tekstejään kirjastoomme www.tarinoideninari.fi sivustolle tallennettavaksi. Alkuperäisiä käsikirjoituksia hänellä ei ole tallessa, joten hän ehdotti, että kirjoittaisimme lehtijutut puhtaaksi ja tallentaisimme ne.
Voiko tekstin tekijä antaa luvan lehdessä olleiden tekstien uudelleen julkaisemiseen? Lehtihän on voinut julkaista jutun sellaisenaan tai toimitettuna, jolloin käsittääkseni myös toimituksella on oikeuksia. Lehdet, joissa jutut ovat olleet eivät ole enää toiminnassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vain kirjoittaja itse tietää, onko hän tehnyt teksteistään erillisiä sopimuksia niitä julkaisseiden lehtien kanssa. Jos mitään kertakaikkista oikeuksien luovutusta ei ole tapahtunut (sellaisesta täytyy olla mustaa valkoisella) eikä kirjoittaja ole ollut lehtiin työsuhteessa, jonka puitteissa tehdyt jutut ovat voineet siirtyä kustantajan haltuun, ei tekstien kopioimiseen ja julkaisemiseen uudelleen ole estettä.

Toimittajalle ei synny tekijänoikeutta, ellei hänen osuutensa ole niin merkittävä, että hänet voidaan arvioida toiseksi tekijäksi. Pelkkä jutun tiivistäminen tai kirjoitusvirheiden korjaaminen ei tähän riitä.

Sillä, ovatko lehdet toiminnassa vai ei, ei suoranaisesti ole merkitystä asian laillisuuspuoleen. Jos alkuperäinen kirjoittaja on sopimuksella luovuttanut tekijänoikeutensa (kopiointi- ja julkaisuoikeuden) kustantajalle, se kuuluu kustantajan omaisuuden perineelle. Jos asian haluaa varmistaa - kuten kirjaston ilman muuta on syytä tehdä -, kannattaa kysyä kirjoittajalta, muistaako hän, että jotain sopimuksia olisi tehty. Jos hän ilmoittaa, ettei ole, vastuu siirtyy pois kirjastolta.

Heikki Poroila