Arkistosta löytyi kysymykseen Miksi vuorovesi-ilmiö ei tunnu Suomessa tällainen vastaus: Suomi sijaitsee lähellä napa-aluetta, mistä johtuu, että veden…

Kysytty

Arkistosta löytyi kysymykseen Miksi vuorovesi-ilmiö ei tunnu Suomessa tällainen vastaus: Suomi sijaitsee lähellä napa-aluetta, mistä johtuu, että veden korkeuden vaihtelu on täällä vähäistä. Suomessa vuorovesi-ilmiö - vuoksen ja luoteen vaihtelu - voidaan havaita selvästi vain Strömman kanavalla, joka erottaa Kemiön saaren mantereesta. Lisää tietoa vuorovesi-ilmiöstä ja siihen vaikuttavista tekijöistä löydät esimerkiksi sivulta
http://www.sarkanniemi.fi/oppimateriaali/tahtiakatemia/maapallo/vuorov...

Vastattu: 18.5.2005 9:16:03

"Sijainti lähellä napa-aluetta" ei taida olla täysin riittävä vastaus.
Asuin aikoinaan vieläkin lähempänä napa-aluetta, eli Pohjois-Norjan Vardö-nimisessa paikassa. Siellä vuorovesi tuntui hyvin voimakkaana ja sen korkeus oli n. 2,5 metriä. Miksi siis
ko. ilmiö siellä on suurempi kuin Suomessa? Onko sillä merkitystä, että Itämeri on kuin lahti? Olen miettinyt samaa asiaa. Miksi Suomessa vuorovesi-ilmiö on paljon pienempi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtamerien rannoilla havaittava nousu- ja laskuvesi johtuvat kuun ja auringon vetovoimasta. Lähempänä kuuta olevilla alueilla merenpinta nousee kuun vetovoiman vaikutuksesta. Vastakkaisella puolella vetovoima on heikoimmillaan ja merenpinta pyrkii loittonemaan kuusta, jolloin se myös kohoaa sielläkin. Auringon vetovoima vaikuttaa samalla tavalla kuin kuun vetovoima. Auringon aiheuttama merenpinnan vaihtelu on vaikutukseltaan noin kolmasosa kuun aiheuttamasta. Veden virtaaminen salmissa, pitkissä lahdissa ja saaristossa voi myös vaikuttaa nousu- ja laskuvesiin huomattavasti. Tästä johtuen vuorovesi voi olla joissakin paikoissa hyvin voimakas tai melko vähäinen.

Itämeri on niin pieni, että siinä ei vuoroveden vaihtelua näy juuri lainkaan. Itämeren virtaukset aiheuttavat lisäksi sen, että nousu- ja laskuvesi tulevat vain kerran vuorokaudessa. Ilmanpaineen erot Itämeren pohjoisosan ja eteläosan välillä nostavat ja laskevat veden pintaa enemmän kuin vuorovesi, joten senkin takia vuorovesi jää huomaamatta. Itämeren veden korkeuteen vaikuttavat pääasiassa tuuli, ilmanpaine ja virtaus Tanskan salmien läpi. Talvella myös mahdollisen merijään tuomat vaikutukset.

Tarkempaa tietoa nousu- ja laskuveteen vaikuttavista tekijöista löytyy Göran Grimvallin kirjasta Miksi taivas on sininen?: sateenkaaret, kaiku, tähdenlennot, vihreät välähdykset ja muut ilmiöt (WSOY, 1995)

Itämeren vedenkorkeuden vaihtelusta löytyy tietoa seuraavalta sivustolta:
http://www.itameriportaali.fi/fi/tietoa/artikkelit/liikkeet/fi_FI/veden…