Haluaisin seikkaperäisen selvityksen Amazon virran vuorovesi-ilmiöstä,pororokasta/pororocasta.

Kysytty

Haluaisin seikkaperäisen selvityksen Amazon virran vuorovesi-ilmiöstä,pororokasta/pororocasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin laajoja ja seikkaperäisiä selvityksiä ilmiöstä ei tunnu löytyvän, mutta jotakin sentään.
Ebsco-artikkelitietokannassa on luettavissa seuraava lyhyt artikkeli:

EXTREME SURFING ON THE AMAZON

Surfing on a river? Every year, surfers gather for a championship on the Amazon River. They call it "Amazon not-com."

Ocean tides smash up the Amazon twice a day. The tides cause a wave 15 feet high to roar upstream. This wave is called the pororoca, or "big noise." It is
full of crocodiles, trees, garbage from the river bottom, and fish with nasty spikes.

Why would champion surfers want to ride the pororoca? If you do it just right, you can ride the wave for a long time--as long as 17 minutes. That is a lot
longer than you can ride an ocean wave.

Brazilian Indians are too sensible to do this. They believe that three little dark spirits live in the pororoca. These three will harm anyone foolish enough to get
in the way of the "big noise."

To find out more about the pororoca, check out this Web site: mcp.yazigi.com.br/pororoca.htm/

Lopussa mainittu internetsivu antaa jonkin verran laajempaa tietoa.

Toinen sivu, johon kannattaa tutustua, löytyy osoitteesta
http://www.boreriders.com/Pororoca.html

Kirjallisuudesta ei viitteitä tunnu löytyvän, mutta kannattaa varmaankin myös vilkaista esim. Brasilian matkaoppaita tai maantieteen yleisteoksia, joista saattaa löytyä mainintoja asiasta. Luulen kuitenkin, ettei niistäkään löydy juuri sen laajempaa tietoa kuin edellä mainituilta nettisivuilta.