Onko missään arviota kuinka paljon itämeressä on ympäristöongelmia aiheuttavia aineita sotatoimien jäljiltä?

Kysytty

Onko missään arviota kuinka paljon itämeressä on ympäristöongelmia aiheuttavia aineita sotatoimien jäljiltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä Yleisradion jutussa kerrotaan, että Itämereen arvioidaan upotetun noin 50 000 tonnia kemiallisia aseita ja ainakin 200 000 tonnia tavallisia ammuksia. Osa näistä on vaurioitunut ja vuotaa, toiset taas syöpyvät hitaasti. Lähes kaikista näistä katsotaan voivan lähteä ympäristölle ja eliöstölle haitallisia kemikaaleja tulevan vuosisadan aikana.

https://yle.fi/uutiset/3-12272316

Tiede-lehden artikkelissa kertoo tarkemmin, mitä vaarallisia kemikaaleja mereen päätyi toisen maailmansodan jälkeen sekä mihin paikoin kemiallisia aseita erityisesti upotettiin. Upotuksien tarkkoja määriä, koostumuksia ja sijainteja ei tunneta, minkä takia on epäselvää, kuinka paljon potentiaalisesti ongelmallisia aineita Itämeressä voi olla.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/itameressa_tikittaa_aik…