Tuoreita romaaneja, joissa symbioottisen ystävyyden kuvauksia

Kysytty

Annastiina Heikkilä kertoi (Luomiskertomus, Yle Radio 1, Vapaus valita kohtalonsa) halunneensa kirjoittaa "vahvan kuvauksen symbioottisesta ystävyyssuhteesta, joka on rakkauden kaltaista mutta ei romanttista." Sellaisia teoksia ei hänen mukaansa ole juuri ollut Suomessa, mutta "nyt ihan viime aikoina" on tuollaisia kuvauksia ollut suomalaisessa kirjallisuudessa. Esimerkkejä mainitun kaltaisista tuoreista romaaneista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia tuoreita romaaneja, joihin tuo maininta olisi saattanut viitata:

Elomaa, Johanna: Sinä päivänä kun synnyin (Otava, 2021)

Kannas, Vappu: Kirjeitä Japaniin (S&S, 2021)

Toivoniemi, Jenni: Valtakausi (WSOY, 2022)

Forstén, Petra: Kadonneet tytöt (WSOY, 2022)