Otsikko
Äitini oli oppinut tämän runon lapsena, siis 1920-luvulla. Tekijä ja runon nimi hukassa. Alkaa näin luultavasti: Ja nimenä olemme kuulleet Ilmari ja Antero…

Kysytty

Äitini oli oppinut tämän runon lapsena, siis 1920-luvulla. Tekijä ja runon nimi hukassa. Alkaa näin luultavasti: Ja nimenä olemme kuulleet Ilmari ja Antero taivaanportilla.
Taivahan portille kolkutetaan
Pyhä Pietari astuvi aukaisemaan
On ulkona lapsonen, enkeli sen
on tuonut majoilta ihmisten.
Pietarin vartijanpirttiin he pääsevät
tarjotaan istuinkin.
"Niin kiltti laps tämä Ilmari,
sanoo enkeli, poikahan viittasi........

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään "Ilmari ja Antero taivaan portilla". Se alkaa: "Taas taivahan portille kolkutetaan. Pyhä Pietari astuvi aukaisemaan." Runo löytyy kirjasta Lukemisto Suomen lapsille, osasta 2. Tästä kirjasta on julkaistu monta eri painosta. Ainakin 10. painoksessa, jonka ovat toimittaneet M. Airila, Mandi Hannula ja Eero Salola, tämä runo on mukana (Valistus, 1943, s. 94-97). Runon lopussa lukee: "Paul Thaelerin mukaan Alpo Noponen (Joulupukki)".

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

mistä ihmeestä löytäisin koko runon kokonaisuudessaan?