Otsikko
Aikuisuus 1930-luku?

Kysytty

Aikuisuus 1930-luku?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säädösten mukaan aikuisuus Suomessa saavutettiin 1930-luvulla 21-vuotiaana. "Joka ei ole täyttänyt yhtäkolmatta vuotta, olkoon holhottava, älköönkä hänellä siis olko valtaa hallita omaisuuttansa. Viisitoista vuotta täyttänyt holhottava saakoon kuitenkin hallita sitä mitä omalla työllänsä voi ansaita. ... Jos mies tahi nainen menee naimisiin, ennenkuin on päässyt yhdenkolmatta vuoden ikään ...lakatkoon holhunalaisuus." (Holhouslaki, Lakikirja 1936).
Sosiologiassa aikuisuudella on yleensä ymmärretty siirtymistä taloudelliseen riippumattomuuteen omista vanhemmista, siirtymistä lapsuudenkodista omaan kotiin, usein myös avioitumista ja siirtymistä lapsen roolista vanhemman rooliin. Näiden siirtymien sijoittuminen elämänkulkuun on vaihdellut eri aikoina. Aikuistuminen voidaan luonnollisesti määritellä myös psykologian tai biologian käsitteillä.

Ei ole osoitettavissa mitään tiettyä teosta, josta löytyisi vastaukset kysymyksiisi. Seuraavista kirjoista voit kuitenkin löytää ainakin jotakin aiheeseesi liittyvää.

Nuoruuden vuosisata : suomalaisen nuorison historia / toimittaneet Sinikka Aapola & Mervi Kaarninen, 2003
Franck, Marketta: Nuoruus : nuoruuden historiaa ja riittejä, 2003
Kaarninen, Mervi: Nykyajan tytöt : Koulutus, luokka ja sukupuoli 1920- ja 1930-luvun Suomessa, 1995
Veltheim, Katri: Tuntematon vuosikymmeneni : 30-luku, 1989
Kuin tiiran lento : Muistelmia nuoruudesta 1920- ja 1930-luvun Jyväskylässä / toim. Riitta ja Matti Räsänen, 1987
Muutosten vuosisata, osa 4: 1930-1945
Suomen kulttuurihistoria : osa 3 : oma maa ja maailma, 2003
Lapsuudesta vanhuuteen : iän sosiologiaa / toimittaneet Anne Sankari ja Jyrki Jyrkämä, 2001
Näkökulmia kehityspsykologiaan / Paula Lyytinen, Mikko Korkiakangas, Heikki Lyytinen (toim.)., 1995

Etsi lisää tietoa kirjaston tietokannasta esim. hakusanoilla: nuoruus, aikuisuus, aikuistuminen, 1930-luku
http://hameenlinna.kirjas.to/

Yksittäisten yliopisto- ja korkeakoulukirjastojen tietokantoihin pääset linkistä: http://www.lib.helsinki.fi/tilke/tietokannatfi.html

Agricola-aihehakemistoon on koottu Suomen historiaan liittyvää verkkoaineistoa, ehkä sieltäkin voit löytää jotakin. Tässä linkki 1930-lukua käsittelevään aineistoon:
http://agricola.utu.fi/hist/kronologia/index.php?alku=1930&loppu=1939