Kirjavinkkejä lukijalle joka pitää Angie Thomasin kirjasta Viha jota kylvät

Kysytty

Hei, 16-v tytär luki Angie Thomasin kirjan Viha jonka kylvät ja tykkäsi kovasti. Löytyisikö muuta samaan tyyliin kirjoitettua, mukaansatempaavaa kirjaa.

Tytär on suht hidas lukija ja lukeminen on viime vuosina jäänyt vähiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kirjavinkkejä.

Anderson, Laurie Halse: Lukossa

Kun koulu syksyllä alkaa, kukaan halua olla tekemisissä Melindan kanssa, ei edes hänen bestiksensä. Kaikki tietävät, että juuri hän pilasi kaiken soittamalla poliisit kesän lopuksi järjestettyihin bileisiin. Kukaan ei kysy, miksi hän teki niin, eikä hän kertoisi, vaikka kysyisikin. Melinda ei puhu koulussa eikä kotona, hän on lukossa. Ja hänellä on syynsä.

Coben, Harlan: Pakopaikka

Suositun dekkarikirjailijan nuorille suunnattu jännäri kertoo kovia kokeneesta Mickey-pojasta, joka yrittää aloittaa uutta elämää uudella paikkakunnalla setänsä luona. Valoa elämään tuo uusi tyttöystävä Ashely, kunnes tämä katoaa jälkiä jättämättä. Selvittäessään Ashleyn kohtaloa Mickey joutuu yhä arvoituksellisempien asioiden pariin. Esiin nousee hätkähdyttävä kysymys: onko Mickeyn kuolleena pidetty isä sittenkin elossa?

Kaarela, Tanja: Lasissa on tyttö

On tavallinen maanantai, tai ainakin melkein. Tyttö lähtee kouluun uskoen, että tänään tapahtuu jotakin, joka muuttaa hänen elämänsä. Kaikki näyttäisi kuitenkin olevan ennallaan. Jääkaappi on tyhjä, isä makaa keittiön lattialla sammuneena ja pikkusisko menee menojaan. Äiti on lähtenyt lopullisesti, mutta se ei tunnu mitenkään ihmeelliseltä. Rankka mutta koskettava tarina rakkautta ja turvaa etsivistä nuorista.

McCormick, Patricia: Viilto

"Meitä kutsutaan asiakkaiksi. Miedän ongelmiamme kutsutaan häiriöiksi. Suurin osa tytöistä on anorektikkoja. Heitä kutsutaan asiakkaiksi, joilla on syömishäiriöita. Jotkut ovat narkkareita. Heistä kutsutaan asiakkaiksi, joilla on päihdehäiriöitä. Loput, kuten minä, ovat luokittelemattomia sekopäitä." Callie ei puhu kenellekään. Sen sijaan hän tarkkailee ja kuuntelee muita hoitokodin nuoria.

Sumanen, Nadja: Terveisin Seepra

Iris on kohta kuusitoista, ja kaikki on periaatteessa hyvin. Koulu sujuu vaikeuksitta ja balettiharrastus sujuu. Iris vain ei voi lakata tarkkailemasta itseään. Hän rekisteröi jokaisen nielaisemansa suupalan, joka liikkeen, ilmeen, sanan. Iriksen halusta viillellä itseään ei tiedä kukaan. Koulusta Iris passitetaan poissaolojen takia psykologille, joka neuvoo etsimään kirjeenvaihtotoverin. Niin Iris löytää Runotytön, jolla on haave.