"11-vuotias Suvi ampui kaksi hirveä" Eikö Suomessa ole minkäänlaista rajaa aseen hallussapitoon? Ennen piti olla väh. 15 vuotias, että sai edes…

Kysytty

"11-vuotias Suvi ampui kaksi hirveä" Eikö Suomessa ole minkäänlaista rajaa aseen hallussapitoon?
Ennen piti olla väh. 15 vuotias, että sai
edes pienoiskivääriluvan, ja nykyään vähän yli 10 vuotiaat saa metästää HIRVIKIVÄÄRILLÄ!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi käsittelee Suomessa voimassaolevaa lainsäädäntöä. Koska en ole lakimies, en anna sinulle sellaista vastausta, jossa lähtisin tulkitsemaan lakia. Annan sinulle tietoja lainsäädännön kohdista, jotka minun mielestäni käsittelevät ja liittyvät asiaan. En takaa etteikö niitä olisi muitakin. Tarkempaa tietoa asiasta saa varmasti mm. poliisilta.

Asiaan liittyviä lakeja ovat Ampuma-aselaki 45 §, 88 §
Metsästyslaki 21 §, 22 §, 23 §.

Kommentti: Minusta pykälät näyttäisivät johtavan siihen, ettei 11 vuotias voisi osallistua hirvenmetsästykseen ampujana. Paras kuitenkin varmistaa asiaa poliisiviranomaiselta.