11-v- lapsi luki kiinnostuneena kirjan Minä, Husu, suomalialinen, Abdirahin Husseinin tarina. Löytyisikö toista samankaltaista, jossa joku maahanmuutaja…

Kysytty

11-v- lapsi luki kiinnostuneena kirjan Minä, Husu, suomalialinen, Abdirahin Husseinin tarina. Löytyisikö toista samankaltaista, jossa joku maahanmuutaja kertoisi ensin omasta maastaan, syistä lähteä massataan ja sitten elämästään Suomessa (tai muussa länsimaassa)? Jonkun somalialaistaustaisen amerikkalaistuneen huippumallin tarinan olen itse lukenut, mutta se ei ole sopivaa luettavaa lapselle mm. seksuaalisen hyväksikäytön/kaltoinkohtelun takia. Kiitos, jos etsisitte jonkun toisen tarinan - ja maailman ymmärrys lisääntyy!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisit tarjota lapselle ainakin näitä Suomeen muuttamisesta kertovia kirjoja:

Kirwa, Wilson:  Juoksijasoturin ihmeellinen elämä  (toimittanut) Heikki Saure (2006)

Kirja kertoo Wilson Kirwasta, joka syntyi Keniassa ja muutti Suomeen. Suomessa hänestä tuli juoksija ja lastenkirjailija. Kirja on ilmestynyt vuonna 2006 ja se alkaa lapsuuskuvauksilla Keniasta, jatkuu kertomuksilla sotilaan elämästä ja muutosta Moskovan kautta Suomeen. Kirjassa kerrotaan myös Suomeen asettumisesta ja juoksijanurasta. Myös sen pettymyksistä. Kirja etenee minämuodossa, Wilson Kirwa kertoo itse tarinaansa.

Maria Amelie: Luvaton norjalainen (2011). Kirja kertoo tytöstä, joka lapsena saapui vanhempineen turvapaikanhakijana Norjaan. Turvapaikkahakemus hylättiin ja perhe eli vuosia Norjassa salaa, paperittomana.

Mustafa, Nujeen: Tyttö Alepposta : Nujeenin pako Syyrian sodasta (2016). Julkaistu myös nimellä Nujeen: pyörätuolilla Syyrian sodasta Eurooppaan. Kirja kertoo 16-vuotiaan Nujeenin ja hänen sisarensa elämästä Syyrian sodan keskellä, pakomatkasta Eurooppaan ja asettumisesta Saksaan asumaan.

Wickström, Mika : Shefki Kuqi - Kosovon härkä (2017). Vaikka jalkapalloilija Shefki Kuqista kertova kirja keskittyykin suurelta osin jalkapalloon, myös sen alussa kerrotaan Kosovosta muuton syistä ja sopeutumisesta Suomeen. Kirja on kirjoitettu minä-muodossa. Shefki Kuqi kertoo tarinaa Mika Wickströmille, joka on koonnut tarinan kirjaksi.