Otsikko
1.Voitteko suositella helposti lähestyttävää suomenkielistä runoutta parikymppiselle? 2. Minulla ja veljelläni (olemme syntyneet 90-luvun lopussa) oli…

Kysytty

Moi!

1.Voitteko suositella helposti lähestyttävää suomenkielistä runoutta parikymppiselle?

2. Minulla ja veljelläni (olemme syntyneet 90-luvun lopussa) oli lapsuudessa omat konsolit/pelikoneet, joku halppismerkki eli ei esim. nintendo. Väreinä oli ainakin vaaleanpunainen ja sininen, siihen ei pystynyt ostamaan pelejä vaan ne olivat sisäänkoodattu. Mikähän merkki se oli ja saakohan sellaisia enää mistään? En yhtään muista millaisia pelejä siinä oli

Kiitoksia vastauksista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Kannattaa kokeilla ainakin seuraavia:

Anja Erämaja: Kuuluuko tämä teille (WSOY, 2009)
Aura Nurmi: Villieläimiä (Kolera, 2016) ja Leijonapatsailla (Otava, 2020)
Miki Liukkonen: Valkoisia runoja (WSOY, 2011) ja Elisabet (WSOY, 2012)
Sanna Karlström: Taivaan mittakaava (Otava, 2004) ja Harry Harlow'n rakkauselämät (Otava, 2009)
Satu Manninen: Sateeseen unohdettu saari (Gummerus, 2007) ja Sydänfilmi (Gummerus, 2009)
Pauli Tapio: Varpuset ja aika (Poesia, 2017)
Tuukka Pietarinen: Yksin ja toisin (WSOY, 2018)
Mikko Räty: Borealia (Tammi, 2022)

2.

90-luvulla syntyneet kollegat kertoivat myös pelanneensa lapsena vastaavanlaisilla pelikoneilla, mutta nuo koneet olivat tosiaan jotakin halpisversioita, joilla ei välttämättä edes ollut mitään merkkiä ja pelitkin saattoivat olla halpaversioita tunnetuimmista peleistä. Heidän mukaansa voi olla tämän vuoksi mahdotonta jäljittää juuri samaa pelikonetta millä olet itse pelannut. He vinkkasivat että nykyään on myynnissä paljonkin vastaavanlaisia retropelikonsoleita, joten ehkä näistä voisi löytyä vastaava millä olet pelannut lapsuudessasi, lisää tuloksia löydät hakemalla verkosta esimerkiksi hakusanoilla "retro pelikonsoli":

Classic HD pelikonsoli - Sisäänrakennetut 600 peliä (halvathinnat.com)
Retro Mini Tv -pelikonsoli Sisäänrakennettu 620 klassista peliä Snes-pelikonsoli Paras lahja | Fruugo FI
Pelikonsoli Pelikonsoli RIFF Classic Mini HDMI Retro TV - 621 peliä hinta | hobbyhall.fi
Pelikonsoli Sup Game Box -konsoli, 400 peliä hinta | hobbyhall.fi