Otsikko
Zenin (zen-buddhalaisuus) vaikutus taiteeseen?

Kysytty

Zenin (zen-buddhalaisuus) vaikutus taiteeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoon kaupunginkirjaston asiakastyöasemilla olevista artikkelitietokannoista olen löytänyt seuraavat artikkelit:

Salo, Merja: Zen ja taide. Taide 1973/5
Kalha, Harri: Hiljaisuuden estetiikka. Muoto 1993/4 ss.21-25
Krohn, Inari: Tässä ja nyt: Penti Kaskipuro ja puutarha. Taide 1998/5 ss. 40-41

Teoksia:
Pohdin: filosofinen aikakauskirja 6. toim. J. Varto. Tampere 1992.
Zen-mestari Sesshu ja hänen seuraajansa: japanilaista taidetta 1400-1800 luvulta. Helsingin kaupungin taidemuseo näyttelyluettelo 23.8.-12.11.2000
Hintikka, Juha: Zen, taiteet ja taidekasvatus. Sivulaudatur Jyväskylän yliopisto 1986.

Zenbuddhalaisuudesta on kysytty aikaisemminkin tässä palvelussa. Asiasanalla zenbuddhalaisuus löytyy arkistosta vastaus:
"Alan W. Watts käsittelee kirjassaan Zen (Otava, 1997) zenin taustaa, historiaa, periaatteita ja harjoittamista. Kirjassa on erillinen luku zenin ilmenemisestä taiteissa."
Kannattaa tutustua myös teokseen Japanin kulttuuri: Tuovinen, Anna: Japanilainen kuva ja tila (Otava 1999)

Tarkistakaa ajantasaiset saatavuustiedot pääkaupunkiseudun kirjastojen aineistotietokannasta http://www.helmet.fi
HelMetistä puuttuvia teoksia ja lehtiartikkeleita voitte tilata kaukopalveluna
http://www.espoo.fi/kirjastolomakkeet/asiakkaat.htm

Aasian maalaustaide on Espoon kirjastoissa luokassa 74.981