Ystäväni pohti vastasyntyneen vauvan napanuoran katkaisuun liittyvää perinnettä, jossa perinteisesti isälle on tarjottu mahdollisuutta suorittaa toimenpide…

Kysytty

Ystäväni pohti vastasyntyneen vauvan napanuoran katkaisuun liittyvää perinnettä, jossa perinteisesti isälle on tarjottu mahdollisuutta suorittaa toimenpide. Perustuuko napanuoran katkaisu isän toimesta johonkin historialliseen tapaan tai uskomukseen ja mitkä ovat sen syyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sairaalasynnytysten aikana isät eivät aluksi osallistuneet lainkaan synnytyksiin, mutta tämä muuttui hiljalleen 1960-luvulta alkaen. Näyttää siltä, että tapa tarjota napanuoran katkaisua isälle on suhteellisen uusi. Tavan tavoitteena on lisätä tunnesuhdetta vastasyntyneeseen. On tutkittua tietoa siitä, että isän osallistuminen synnytykseen lisää hänen sitoutumistaan vanhemmuuteen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1365-2648.2012.05978.x