Yritin uusia netin kautta kahdesti uusittua kirjaa Davis: Eroon vehnästä. Kone ei anna uusia, koska kirjasta on varaus. Kuitenkin pelkästään Helsingissä näkyy…

Kysytty

Yritin uusia netin kautta kahdesti uusittua kirjaa Davis: Eroon vehnästä. Kone ei anna uusia, koska kirjasta on varaus. Kuitenkin pelkästään Helsingissä näkyy kirja olevan saatavilla yli 10 kirjastossa ( + Espoo ja Vantaa). Olen aiemminkin kysynyt samaa, vastaus oli "järjestelmässä virhe, vaikea uudistaa". Aika erikoista, etteivät mainitut tiedot ole ajantasalla. Näinhän asiakkaalta saadaan perityksi hänestä riippumattomia myöhästymismaksuja. Miksi siis näin? Toivon että kysymys julkaistaan, kiinnostaa varmaan muitakin. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos palautteesta.

Tällä hetkellä kirjastojärjestelmä todellakin toimii siten, että lainan uusiminen ei onnistu, jos teokseen kohdistuu yksikin varaus. Jos samaa teosta kuitenkin on jossakin kirjastossa hyllyssä, tilanne ratkeaa nopeasti, koska varauksia käsitellään kirjastoissa kaiken aikaa. Yleensä siis kannattaa kokeilla uusimista jonkin ajan kuluttua uudestaan.

Tämä järjestelmän toimintatapa on erittäin kiusallinen, ja kirjastojärjestelmän toimittajaa on pyydetty muuttamaan toimintaperiaatetta. Tähän mennessä onkin jo saatu aikaan sellainen korjaus, että tilanteen pystyy kiertämään henkilökunnan käyttöliittymän kautta, jos teoksesta on hyllyssä riittävästi kappaleita voimassa olevien varausten täyttämiseen. On siis mahdollista soittaa johonkin kirjastoon ja pyytää henkilökuntaa uusimaan laina. Asiakkaiden käyttöliittymään vastaava korjaus on tämänhetkisten tietojen mukaan tulossa lähiaikoina.

Pahoittelen järjestelmän toimintaperiaatteen aiheuttamaa haittaa.