Otsikko
Ylen uutinen kertoi 8.10.2008, että Warner music on alkanut digitoida koko äänitearkistoaan sota-ajoista lähtien arkistoa uhanneen tulipalon vuoksi. Isäni…

Kysytty

Ylen uutinen kertoi 8.10.2008, että Warner music on alkanut digitoida koko äänitearkistoaan sota-ajoista lähtien arkistoa uhanneen tulipalon vuoksi. Isäni kertoi, että hän oli tehnyt silloisen musiikki-Fazerin studiossa (nykyinen Warner music) master-nauhoituksen levytystä varten. Levyä ei kuitenkaan koskaan julkaistu.
Olisiko kuitenkin tuo master-nauha arkistoitu ja nyt digitoitu? Arvioni mukaan äänitys olisi tehty aikavälillä 1948-1951. Kyseessä on tuon ajan iskelmämusiikki.
Digitointi on uutisen mukaan maksanut yhtiölle paljon, joten mahdollinen säilynyt äänite voi maksaa myös paljon ja muutenkin ovatkohan yksityisen yhtiön arkistoaineistot yleisön saatavilla? Haluaisin kuitenkin selvittää asian, koska jos äänite on olemassa, sillä olisi mittaamaton tunnearvo ja sen saaminen olisi hyvin tärkeää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Warner Music Finland tosiaan lanseerasi vuonna 2013 Suomalaisen musiikin historia -nimisen nettipalvelun, jonka kautta digitoitua aineistoa saattoi kuunnella, jos kuuntelijalla oli Spotify-tili:

https://musicfinland.fi/fi/kuulumisia/suomalaisen-musiikin-historia-digitaalisesti-kuunneltavissa

Tätä sivustoa ei kuitenkaan enää löydy. Kannattaa varmasti ottaa yhteyttä Warner Musiciin asian selvittämiseksi. Yhteystiedot löytyvät alta:

http://www.warnermusic.fi/yhteystiedot/#warner-music-finland