Kirjoja 6- luokkalaisille

Kysytty

Yleisesti luetaan Paahde-kirjaa alakoulun 6. luokalla. Yhä useammin tulee oppilailta palautetta, että kirja on huono; ennen jopa vähän lukevat oppilaat koukuttuivat teoksesta. Perusteluna on: sekavuus (opettaja pystyy tämän aikatasojen vaihtelun selvittämään), toisena perusteena on yleensä, että mainitaan n-sana. (Opettaja pystyy tämän selvittämään kirjoittamisajankohdalla ja sillä, ettei kirjoja sensuroida.)
Mitä muita ”siirtymisriittikirjoja” on olemassa?

Vastaus

Vastattu

Hienoa, että olet saanut oppilailta palautetta!

Ehkä he eivät ihan väärässä olekaan, onhan Luis Sacherin Paahde alun perin vuodelta 1998 ja suomennettu vuonna 2003.

Tarkoitatko ”siirtymisriittikirjalla” tässä ns. kasvukertomusta tai coming of age- kirjaa? Näistä monet taitavat olla suunnattuja aikuisille tai vähintään nuorille aikuisille. Vai tarkoitatko kirjaa, jolla siirrytään lastenkirjallisuudesta nuortenkirjallisuuteen?

Molempiin määritelmiin sopivia, 6-luokkalaisille kelpaavia nuortenkirjoja voisivat olla esim.:

Davidson, I .I.: The Ghost Network – Aktivoi

Palviainen, Jukka- Pekka: Virityksiä

Albertalli, Becky: Minä, Simon, Homo sapiens

Veistinen, Harri: Kotitekoisen poikabändin alkeet

Palacio, R.J.: Ihme

Emmich, Val: Rakas Evan Hansen

Yoon, Nicola: Kaikki kaikessa

Raibow, Rowell: Eleanor & Park

Romppainen, Katarina: Sori vaan se on totuus

Sumanen, Nadja: Rambo

Lukkarila, Päivi: Kuinka saavutetaan zanshin

Green, John: esim. Teoria Katherinesta tai Arvoitus nimeltä Margo

Sarjakuvista tähän genreen voisivat sopia esimerkiksi

Telgemeier, Raina: Hymy

Satrapi, Marjane: Persepolis

Moni opettaja luettaa 5-6- luokkalaisilla myös Rick Riordanin fantasiaseikkailua Salamavaras. Sekin on jo vanha, mutta edelleen suosittu kirja.

Kannattaa muistaa myös Kansallinen e-kirjakokoelma, jos tarkoituksena on, että koko luokka lukee saman kirjan. Ellibsistä löytyvä ekirjakokoelma sisältää monta kappaletta samaa nimekettä, joten jokaiselle oppilaalle riittää oma e-kirja. Hyviä, aiheeseen sopivia, nuortenkirjoja kokoelmassa ovat mm.

Acevedo, Elizabeth: Runoilija X

Rogerson, Margaret: Kirjojen tytär

Albertally, Becky: Minä, Simon, Homo Sapiens

Halme, Antti: Mafiakesä

Murphy, Julie: Dumplin

Thomas, Angia: Viha jonka kylvät

Jägerfeld, Jenny: Comedy Queen

Monilla kaupunginkirjastoilla on myös lukudiplomeihin liittyviä kirjalistoja, joista on helppo valita luettavaa luokka-asteen mukaan. esim. Vaski- kirjastojen nettisivuille on kerätty linkkejä alueen lukudiplomeihin. https://vaski.finna.fi/Content/lapset