Yhdysvaltain presidentiksi pääsee vain syntyperäinen Yhdysvaltain kansalainen. Onko muita lakiin kirjattuja vaatimuksia, esimerkiksi ikä, puhdas rikosrekisteri…

Kysytty

Yhdysvaltain presidentiksi pääsee vain syntyperäinen Yhdysvaltain kansalainen. Onko muita lakiin kirjattuja vaatimuksia, esimerkiksi ikä, puhdas rikosrekisteri tai muita vastaavia määreitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Presidentin tehtävän edellytyksiä on selvitetty Amerikan yhdysvaltain perustuslaista.

Yhdysvaltain perustuslaissa artikla 2, 1. momentti säädetään presidentin tehtävän edellytyksistä näin:

- syntyperäinen Yhdysvaltain kansalainen
- vähintään 35 vuoden ikä
- asunut Yhdysvalloissa vähintään 14 vuotta

"No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any Person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_perustuslaki

http://en.wikisource.org/wiki/Constitution_of_the_United_States_of_Amer…