WSOY julkaisi 1960-luvulla klassikoita Viktor Hugoa, Emily Brontea, Jane Austinia ym. Kirjojen selkämykset olivat punaisia ja niissä oli viisi kukkaa sekä…

Kysytty

WSOY julkaisi 1960-luvulla klassikoita Viktor Hugoa, Emily Brontea, Jane Austinia ym. Kirjojen selkämykset olivat punaisia ja niissä oli viisi kukkaa sekä kirjan nimi mustalla pohjalla. Kannet olivat harmaat. Minua kiinnostaisi tietää mitkä kaikki kirjat ilmestyivät tuossa sarjassa. Todennäköisesti tuota klassikko-sarjaa myytiin koteihin ovelta ovelle tai sitten lehtien ja samalla kirjahyllyjä kaupustelevien kirjamyyjien kautta. Jos löydätte tiedon, niin paljon kiitoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WSOY on julkaissut sarjaa nimeltä Maailman suurromaaneja, joista vanhimmat ovat 1940-luvun lopulta ja uusimmat painokset 2000-luvun alusta. Esim. vuoden 1966 painos Emily Bronten romaanista Syrjästäkatsojan tarina kuuluu sarjaan. Alla olevan Antikvaari-sivustosta käy ilmi, että yksi sinä vuonna julkaistuista kirjoista on kuvauksesi kaltainen, yhdessä on eri kuva ja teksti Maailman suurromaaneja ja yksi on kansipaperillinen:

https://www.antikvaari.fi/haku.asp?tekija=bronte&nimi=syrj%E4st%E4katsojan+tarina&isbn=&tryhma=0&myyja=0&kieli=suomi&aika=&stype=full&Submit=%A0Hae%A0

Myös kirjastomme varastossa on joitakin kuvaamasi näköisiä kirjoja. Niissä ei ole merkintää siitä, että kirja kuuluisi johonkin sarjaan. Suomen kansallisbibliografia Fennican kautta löytyvät Maailman suurromaaneja -sarjan kirjat, joita on joitakin kymmeniä. Tarkan lukumäärän laskemisen tekee hiukan työlääksi se, että monista kirjoista on useita painoksia, jotka näkyvät erillisinä tietueina:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/search?searchArg=maailman+suurromaaneja&searchCode=TALL&setLimit=1&recCount=10&searchType=1&page.search.search.button=Hae

WSOY:n historiikin toinen osa  (Werner Söderström osakeyhtiö. 2 : 1940-2003 : Avarammille aloille, väljemmille vesille / Kai Häggman, 2003) mainitsee useitakin kustantamon kirjasarjoja, mutta ei  tätä Maailman suurromaaneja -sarjaa. Kirjasta ei myöskään löytynyt tietoa saman painoksen eri näköisistä kirjoista.