Wood of the world! Etsin koivun levinneisyyttä maailmassa? Tarkoituksena on selvittää koivun sahatavaratilanne Euroopassa ja siihen liittyen kartoittaa mistä…

Kysytty

Wood of the world! Etsin koivun levinneisyyttä maailmassa? Tarkoituksena on selvittää koivun sahatavaratilanne Euroopassa ja siihen liittyen kartoittaa mistä koivua löytyy, joten siihen tarvitsisin karttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti hyvää karttaa koivun levinneisyydestä ei löytynyt. Kasvien maailma 2 (s. 842) sisältää pienen kartan, jossa koivua eri lajeineen näyttää kasvavan Pohjois-Amerikassa, lähes kaikkialla Euroopassa ja Aasiassakin. Kartasta ei kuitenkaan selviä kuinka yleinen puu koivu näillä alueilla on.
Myös kirjassa Suomen puu- ja pensaskasvio on pieni (2 x 2 cm) kartta koivun levinneisyydestä Euroopassa.
Encyclopedia of wood sisältää myös muutaman koivulajin pienehköt levinneisyyskartat.
Koivusta on myös erillisiä kirjoja, mutta ne eivät sisällä karttoja, tietoja lajin levinneisyydestä kylläkin.
Raulo, Jyrki: Koivukirja
Runeberg, Tutta: Koivu - birch

Euroopan metsistä löytyy tietoa esim. kirjoista:
Kuusela: Forest resources in Europe 1950-1990 (ei tarkempia tietoa puulajeittain)
Tiedätkö metsistä Suomessa ja Euroopassa. 2000 (Tämä oli valitettavasti lainassa, ei tarkkaa
tietoa sisällöstä)

Mikäli tarvitset tarkempia tietoja voisit ehkä kysyä Metlan tietopalvelusta (http://www.metla.fi/palvelut/kirjasto/ ) tai Viikin tiedekirjastosta (http://helix.helsinki.fi/infokeskus/kirjasto/palvelu.htm ).