Wikipedia kertoo seuraavaa: Helsingin Katajanokka oli alkujaan niemi, mutta nykyisin sen erottaa mantereesta Katajanokan kanava. Mikä Katajanokka siis nykyään…

Kysytty

Hei.

Wikipedia kertoo seuraavaa:
Helsingin Katajanokka oli alkujaan niemi, mutta nykyisin sen erottaa mantereesta Katajanokan kanava.

Mikä Katajanokka siis nykyään on? Tekosaari?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan puistosivuston mukaan, ks. https://vihreatsylit.fi/katajanokan-historiaa/ Katajanokka on saari.

Katajanokan kanavaa suunniteltiin rakennettavaksi jo 1800 -luvun alussa, mutta suunnitelma toteutui vasta vuosina 1830-1840. Kanavan tarkoituksena oli yhdistää toisiinsa Pohjois- ja Etelä-Satama. Arkistojen, museoiden ja kirjastojen tietokanta Finnassa, www.finna.fi, on kanavasta useita hienoja valkokuvia.

Muutamia Katajanokasta kertovia kirjoja:

Narinkka 1989

Ollila, Kaija ja Toppari, Kirsti: Puhvelista Punatulkkuun

Halonen, Tero :Olofsborg : Katajanokan jugendlinnan vuosisata

Putkonen, Lauri: Katajanokka = Skatudden

Myllykylä, Turkka: Suomen kanavien historia