Vuonna 1990 paljastettiin Siuron puretun työväentalon paikalla Siuronkalliolla laatta vuoden 1918 sodan uhrien muistoksi. Mikä on laatan teksti?

Kysytty

Vuonna 1990 paljastettiin Siuron puretun työväentalon paikalla Siuronkalliolla laatta vuoden 1918 sodan uhrien muistoksi.

Mikä on laatan teksti?

Vastaus

Vastattu

Lauri Lepolan kirjassa Verinen Siuro (2011) kerrotaan, että laatassa lukee: ”Tälle paikalle rakennettiin Siuron työväentalo vuonna 1907 ja purettiin vuonna 1971. Viereisessä metsikössä ammuttiin keväällä 1918 yli 30 paikallisessa kenttäoikeudessa kuolemaan tuomittua Siuron seudun punaista.”