Vuonna 1962 ensi kerran levytetyn kappaleen Pojat melodia perustuu kansanlauluun, ilmeisesti ukrainalaiseen sellaiseen. Mikä on tuo alkuperäinen kappale…

Kysytty

Vuonna 1962 ensi kerran levytetyn kappaleen Pojat melodia perustuu kansanlauluun, ilmeisesti ukrainalaiseen sellaiseen. Mikä on tuo alkuperäinen kappale nimeltään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuon Laila ja Ritva Kinnusen duetto on Jaakko Salon sovitus ukrainalaisesta (tai venäläisestä, molempia näkyy lähteissä) perinnelaulusta, joka tunnetaan meillä nimellä Minka, mutta Ukrainassa nimellä Їхав козак за Дунай (Jihav kozak za Dunai) ja venäjänkielisellä kielialueella nimellä Ехал казак за Дунай eli Jehal kazak za Dunai. Sanat tähän suomenkieliseen versioon teki Saukki.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

23 ääntä

Kommentit

Pienenä täsmennyksenä todettakoon, että myös Minka-version (Laajan aron laitamilta laulu helkkää) sanat ovat Saukin käsialaa. Tuon Pojat-version alkusanathan kuuluvat "Pojat, miksi kiusaatte ja tuotatte vain harmin". - Heikki Poroila