Vuoden 1940 kutsuntaluettelossa on sarake "Pigmet-luku". Mitä se tarkoittaa? Miten määräytyi kuntoisuusluokka? Eräässä luettelossa oli AI, AII, D36a, (Siis A…

Kysytty

Vuoden 1940 kutsuntaluettelossa on sarake "Pigmet-luku". Mitä se tarkoittaa?
Miten määräytyi kuntoisuusluokka?
Eräässä luettelossa oli AI, AII, D36a,

(Siis A ja roomalainen ykkönen ja kakkonen)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pignet'n vertausluvun mukaan luokiteltiin tarvittaessa ruumiin yleisrakenne. Vertausluvun laskutapa oli vuoden 1943 lääkärintarkastusohjesäännössä seuraava:

Pignet'n vertausluku = ruumiin pituus (sm) - [rinnan ympärys hengitystauon aikana (sm) + paino (kg)].

Mitä suurempi luku, sitä heikommaksi katsottiin tutkittavan yleisrakenne. Jos luku oli yli 25, katsottiin asianomaisen rakenteen olleen hento ja jos yli 35, hyvin heikko.

Sotapalveluskuntoisuusluokka perustui lääkärin tarkastustilaisuudessa tekemiin havaintoihin, huomioiden esitetyt lääkärintodistukset ja tukeutuen lääkärintarkastusohjesäännön sotapalveluskelpoisuusluokittelutaulukkoon. Sotapalveluskelpoisuusluokat olivat vuoden 1943 lääkärintarkastusohjesäännön mukaan seuraavat:

  • A I luokka: Aseelliseen rintamapalveluun kelpaavat ensimmäisen luokan asemiehet,
  • A II luokka: Aseellisen rintamapalveluun kelpaavat toisen luokan asemiehet,
  • B I luokka: Apupalveluun sotatoimivyöhykkeellä kelpaavat ensimmäisen luokan apupalvelumiehet,
  • B II luokka: Vain tukivyöhykkeellä ja kotiseudulla kelpaavat toisen luokan apupalvelumiehet,
  • E luokka: Tarkastustilaisuudessa palveluun kelpaamattomiksi todetut, mutta määräajan kuluttua uudelleen tarkastettaviksi määrätyt,
  • D luokka: Ainiaaksi kaikenlaiseen palveluun kelpaamattomat, asevelvollisuuden suorittamisesta kokonaan vapautettavat, ja
  • C luokka: Rauhan aikana palvelusta vapautettavat, tarkastusvuonna kolmekymmentä vuotta täyttävät, joita ei ole voitu määrätä palveluun eikä kokonaan vapauttaa asevelvollisuuden suorittamisesta.

36a on taulukon mukaan epilepsia genuina, ja D-luokka viittaa tässä yhteydessä "varmoihin tapauksiin, joissa kohtaukset esiintyvät tiheään tai ovat laadultaan vaikeita, tai joissa esiintyy hämärätiloja, demenssiä tai muita ilmeisiä sielullisia häiriöitä". Eli kyseessä olisi ollut vapautus palveluksesta epilepsian perusteella.

Lähde:

Lääkärintarkastusohjesääntö (L.T.O.): 1943. Helsinki, Puolustusvoimain Pääesikunta, lääkintäosasto 1943.