Voitteko suositella lahjakirjaa 15-vuotiaalle nuorukaiselle. Tietokonepelaa, mutta lukjee myös. Asuu maaseudulla. Menestyy koulussa erinomaisesti, on…

Kysytty

Voitteko suositella lahjakirjaa 15-vuotiaalle nuorukaiselle. Tietokonepelaa, mutta lukjee myös. Asuu maaseudulla. Menestyy koulussa erinomaisesti, on koulukiusattu, isä ihan hyvä, mutta etäinen ja keskittyy omiin kiinnostuksen kohteisiin, hyvät suhteet äitiin ja pikkuveljiin.

Koska minulla ei ole omia lapsia enkä ole perehtynyt nuorisokirjallisuuteen, niin kysyn apua teiltä. Ei mitään seikkailueeposta sinällään, vaikka hyviähän nekin ovat. Jos löytyisi jotakin, jossa on nuoren kasvutarinaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi ehdokas voisi olla tämän vuoden Junior Finlandian voittanut Nadja Sumasen kirja Rambo. HelMet sivuilla löytyy kirjastolaisten tekemiä Lukudiplomilistoja eri ikäisille, olisiko niistä apua. Myös ahkerat palstamme lukijat osaisivat ehkä antaa vinkkejä.

http://www.otava.fi/kirjat/9789511292029/#.VmauNu08LIU

http://kirjasto.vantaa.fi/lukudiplomi/index.php?dipl=4