Voisitteko ystävällisesti kertoa minulle tuntemattoman sotilaan juonen ja kertoa jotakin henkilöstä nimeltään Hietanen. tämä olisi hyvin tärkeä juttu!

Kysytty

voisitteko ystävällisesti kertoa minulle tuntemattoman sotilaan juonen ja kertoa jotakin henkilöstä nimeltään Hietanen. tämä olisi hyvin tärkeä juttu!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lyhyt kuvaus itse kirjasta (jonka lukemista tai vähintäänkin katsomista elokuvana suosittelen lämpimästi). Kuvauksessa on myös muutama kirjallisuuslinkki, joista löytää lisää tietoa aiheesta. Kuvaus on peräisin
Tuhat vuotta - sata kirjaa -sarjasta, jota ei enää löydy verkosta:

Linna, Väinö: Tuntematon sotilas
Tuntematon sotilas kertoo pienen miesryhmän vaiheita sodan syttymisestä 1941 syyskesän 1944 katkeriin torjuntataisteluihin asti.
"Linnan romaani erottui muista realisminsa, kriittisen asenteensa ja hallitun rakenteensa puolesta...Hänen tuntematon sotilaansa ei ole
ihannekuva eikä kansallisen idealismin ruumiillistuma…Vuoden 1954 näkökulmasta se oli ensimmäinen kaunistelematon sotaromaani ja
ylitti suorapuheisuudellaan vajaan vuosikymmenen takaisen lähimmän hengenheimolaisensa, Haanpään Yhdeksän miehen saappaat. Se
oli sodanaikainen propagandan, juhlavien isänmaallisten fraasien, kaikkinaisen paraati-isänmaallisuuden pureva
kritiikki…Tuntemattomasta sotilaasta tuli muutakin kuin sodan kritiikki: suomalaisen sotilaan monumentti." (Kai Laitinen, Suomalaisen
kirjallisuuden historia, 1991)
(Akateemikko Väinö Linna on Suomen sodanjälkeisen kirjallisuuden huomattavin eepikko. Linnan romaanit Tuntematon sotilas ja trilogia
Täällä Pohjantähden alla ovat vaikuttaneet näkyvästi suomalaisten käsitykseen omasta historiastaan. Tampereen Finlaysonin tehtaalla
karstaajana työskennellessään Linna julkaisi ensimmäisen romaaninsa vuonna 1947. Syyskuun 26. päivänä 1954 Linna lähetti
kustantajalle romaanikäsikirjoituksen, jonka nimenä oli "Sotaromaani". Se ilmestyi pikavauhtia, 3.12.1954, nimellä Tuntematon sotilas.
Teos sai aikaan ennennäkemättömän metelin. Ensin kirjoittivat kriitikot ja sitten suuri yleisö. Riitelyn tiimellyksessä eräskin
kenraalimajuri laski kauhukseen romaanista muiden rienausten ja ilkeyksien ohella 224 kirosanaa!)

Hietanen puolestaan on yksi kirjan päähenkilöistä, varsinaissuomalainen, paikallisella murteella kirjassa "puhuva" iloinen ja humoristinen hengenluoja sotilaiden joukossa. Jatkosodan aikana hänet ylennetään kersantiksi, sillä hän on urhea ja pelkäämätön sotilas. Sodan lopussa hän aluksi loukkaantuu vakavasti menettäen näkönsä ja lopuksi kuolee sotilasambulanssin joutuessa vihollisen tulituksen kohteeksi ja syttyessä tuleen.