Otsikko
Muuttuuko joku Tuntemattoman sotilaan henkilöistä huomattavasti kirjan aikana? Muuttuuko jonkun asenne sotaa kohtaan kirjan aikana? Koskela, Hietanen, Rokka,…

Kysytty

Muuttuuko joku Tuntemattoman sotilaan henkilöistä huomattavasti kirjan aikana? Muuttuuko jonkun asenne sotaa kohtaan kirjan aikana? Koskela, Hietanen, Rokka, Lahtinen, Kariluoto?? joku näistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikissa "Tuntemattoman sotilaan" henkilöhahmoissa tapahtuu ajan myötä pientä muutosta. Muutenhan lukijoiden mielenkiinto ei pysyisi yllä. Romaanikirjallisuuden kerronta eroaa tässä suhteessa eepoksesta, jossa henkilöhahmot pysyvät staattisina ja yksiulotteisina läpi teoksen (vrt. Odysseus Homeroksen "Odysseiassa").

"Tuntemattoman sotilaan" eniten muuttuva henkilöhahmo on kersantti Hietanen. Ilkka Malmberg kirjoittaa hänestä Helsingin Sanomissa (4.3.2007) seuraavasti: "Hietanen on romaanin hahmoista yksi harvoista, melkeinpä ainoa, joka kehittyy ja muuttuu. Puhelias ja lapsellinen isokokoinen nuorimies muuttuu kevään 1944 aikana hiljaiseksi, hänet tavataan tuijottamassa eteensä. "Mekotus" on vaimennut. Mutta tilalle ei ole tullut masennusta vaan vakavuutta ja vastuuntuntoa."

Hietasen ohella Kariluodon asennoituminen sotaa kohtaan muuttuu ehkä eniten. Kariluoto on nuori ja naiivi idealisti, joka omaksuu pinnallisesti erilaisia ajattelutapoja ja ideologioita. Aluksi hän on epävarma untuvikko, josta kouliutuu vähitellen hyvä sotilas ja upseeri. Kariluoto kaatuu sodan loppuvaiheessa epätoivoisessa taistelussa.

Kannattaa tutustua Helsingin Sanomien "Tuntemattoman sotilaan" henkilöhahmoja käsittelevään 16-osaiseen juttusarjaan osoitteessa: http://www.hs.fi/juttusarja/tuntemattomat

24 ääntä
Asiasanat

Kommentit

wikipediassa kerrotaan hietasen olevan alussa ujo ja hiljainen, mutta tässä kerrotaan että hän ajan myötä muuttuu sellaiseksi.. miten asia siis on? epäselvää..

En löytänyt Wikipediasta tällaista. Hietanen on Tuntemattoman alusta asti puhelias turkulainen, sen sijaan Vanhala oli alunperin hieman ujo ja hiljainen, mutta intoutui vähitellen puheliaammaksi.

Tässä vastauksessa enemmänkin viitataan mainittujen miesten suhteesta sotaan.
Toimitus

Kyllähän Hietanen oli selvästi Edvinin elokuvan alussa aikalailla "suruton poika" ja loppua myöten vakavoitui.... Sota sai tajuamaan asioita.
Sitten Karinluoto, hän muuttui selvästi lapsellisesta vänrikistä arvostetuksi komppanian päälliköksi.
Kosekela ei kyllä muuttunut, eikä Rokkakaan.
Vanhala oli kirjan alussa ujo,eikä ollut varma milloin päästäisi ilmoille uuden vitsin.