Otsikko
Voisitteko suositella luettavaa paljon lukevalle 8-vuotiaalle tokaluokkalaiselle pojalleni? Hän osaa jo lukea sujuvasti, ja tykkää vähän jännittävistä, mutta…

Kysytty

Moi, voisitteko suositella luettavaa paljon lukevalle 8-vuotiaalle tokaluokkalaiselle pojalleni? Hän osaa jo lukea sujuvasti, ja tykkää vähän jännittävistä, mutta ei liian jännittävistä kirjoista. Lasse Maijan etsivätoimistot on jo kaikki luettu, myös Pate-kirjat, Isämies-kirjat ja Yökoulut on luettu. Olga-kirjat ja Koiramies-kirjat ovat olleet myös mieluisia, mutta sarjakuvamaisuutensa vuoksi poikani lukee ne hetkessä. Tarvitsisimme hänelle jonkun "oikean" kirjan kouluun lukutunneille luettavaksi.

Vastaus

Vastattu

8-vuotiaalle hyvin lukevalle pojalle voisi kokeilla seuraavia yksittäisiä kirjoja sekä kirjasarjoja (alla). Näistä osa on jännittäviä, kuten toivoitte, ja osa on tyyliltään vastaavia kuin muut luettelemasi sarjat.

Etsiväsarjoja:

  • Bagge, Tapani: Apassit-sarja (1. osa Aavehevosen arvoitus)
  • Horst, Jorn Lier: Etsiväkaksikko-sarja (1. osa Operaatio myrskypilvi)
  • Hulkko, Johanna: Geoetsivät-sarja (1. osa Geoetsivät ja rahakäärön arvoitus)
  • Walldén, Netta: Rubenin tutkimuksia -sarja (1. osa: Ruben ja rouva Mallamudin tapaus)

Jännitystä ja huumoria:

  • Copeland, Sam: Sami muuttuu kanaksi, Sami muuttuu hirmuliskoksi, Sami muuttuu mammutiksi
  • Kolu, Siri: Me Rosvolat -sarja
  • Krekelä, Katja Hurjalinna, Säihky
  • Nopola Sinikka & Tiina: Risto Räppääjä -sarja
  • Reeve, Philip: useita erilaisia, mm. Oliver ja meriperuukit, Shen ja mopsit, Astra ja avaruuskakut, Kevin-sarja
  • Rouhiainen, Elina: Nelimaan tarinat -sarja (1. osa Valkeantuoja)
  • Strandberg, Mats: Yön hirviö

Juonikuvauksen kirjoista löydät esimerkiksi hakemalla kirjan nimellä Sivupiiristä.

Toivottavasti näistä vinkeistä löytyisi uusia suosikkeja pitkäksi aikaa!