Otsikko
Voisitteko selvittää Pariisin rauhansopimuksessa 1947 mainittujen, KAIKKIEN, maiden Suomelle tekemien sodanjulistusten tarkat päivämäärät? Entä oliko Etelä…

Kysytty

Voisitteko selvittää Pariisin rauhansopimuksessa 1947 mainittujen, KAIKKIEN, maiden Suomelle tekemien sodanjulistusten tarkat päivämäärät?

Entä oliko Etelä-Amerikan valtioita mukana? Erilaisia väitteitä esiintyy mm. keskustelupalstoilla:

"Presidentti Halonen on allekirjoittanut Suomen ja Paraguayn välisen rauhansopimuksen"

Tämä lienee jo selvitetty:

https://www.kirjastot.fi/kysy/pitaako-paikkansa-etta-nicaraqua-julisti?…

Neuvostoliiton ja Britannian (koko Brittiläinen Kansainyhteisö?) sodanjulistukset eivät riittäneet, vaan mm. Ukraina ja Valko-Venäjä vielä erikseen julistivat sodan Suomelle. Oli siinä Pariisissa 1947 ruuhkaa rauhansopimusta allekirjoitettaessa!

Olisiko kuitenkin kyseessä ollut vuosi 1944? En löytänyt mistään tarkkaa vuotta tai päivämääriä sodanjulistukselle, mutta nyt tarkemmin ajatellen Ukraina ja Valko-Venäjä taisivat olla 1941 vuoden lopulla jo Saksan jyrääminä eikä julistaneet yhtään mitään!

1944 sodan lopputulos oli jo selvä, eli Saksa oli vetäytynyt idästä liki kotikontujaan ja sotia julistettiin kilvan jotta päästäisiin saaliinjaolle.

Totta on kuitenkin sodanjulistus, koska vain sotaakäyvät osapuolet allekirjoittivat Pariisin rauhansopimuksen 1947!

Rauhansopimus Suomen kanssa.

Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitto, Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistynyt Kuningaskunta, Australia, Valko-Venäjän Sosialistinen Neuvostotasavalta, Kanada, Tsekkoslovakia, Intia, Uusi-Seelanti, Ukrainan Sosialistinen Neuvostotasavalta ja Etelä-Afrikan Unioni, valtioina, jotka ovat sodassa Suomen kanssa ja jotka huomattavin sotavoimin aktiivisesti osallistuivat sotaan eurooppalaisia vihollisvaltoja vastaan, ja joista jäljempänä käytetään nimitystä "Liittoutuneet ja Liittyneet Vallat", toiselta puolen,

ja Suomi toiselta puolen;

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1947/19470020

On myös syytä muistaa, että Neuvostoliittohan EI julistanut Suomelle sotaa 1939 eikä 1941 kun se hyökkäsi Suomeen.

Muista kuitenkin mikä valtio julisti virallisesti ensimäisenä sodan itsenäiselle Suomelle?

Iso-Britanniahan se oli! Päivä oli Suomen itsenäisyyspäivä eli 6.12 ja vuosi oli 1941.

Suomen maaperällä oli tuolloin vuonna 1941 saksalaisia ja venäläisiäkin oli Hanko pullollaan, mutta Englanti se sodan julisti!

Tiettävästi tämä on ainoa tapaus maailmanhistoriassa kun demokraattinen valtio on julistanut sodan toiselle demokraattiselle valtiolle.

http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=5586&p=32338

Vastaus

Vastattu

Toisen maailmansodan sodanjulistuksia päivineen on listattu tässä Wikipedia-artikkelissa.

  • Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistynyt Kuningaskunta: 6.12.1941
  • Australia: 7.12.1941
  • Kanada: 7.12.1941
  • Tsekkoslovakia: 16.12.1941
  • Uusi-Seelanti: 7.12.1941
  • Etelä-Afrikan Unioni: 8.12.1941

Intia, Ukraina ja Valko-Venäjä eivät olleet tuolloin itsenäisiä valtioita (vaikka olivatkin YK:n perustajajäseniä 1945), eivätkä julistaneet sotaa Suomelle. Valtioiden rooli allekirjoittajamaina lienee ollut lähinnä diplomaattinen kompromissi ja muodollisuus.

3 ääntä

Kommentit

Ihmeellisiä raivoavia kommentteja, joista varsinkin ensimmäinen on huvittava kysyessään, "oliko yksikään muu Brittiläisen Kansainyhteisön maa, Englantia lukuunottamatta, oikeasti itsenäinen". Englanti ei ole itsenäinen valtio, sen enempää kuin ne kolme muutakaan valtiota, jotka yhdessä muodostavat Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan.

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston vastaus on epätarkka, mutta ei virheellinen.
Vuonna 1931 oli säädetty ns. Statute of Westminster -laki, jonka tärkeimpänä tarkoituksena oli ollut muuttaa Kanada, Australia, Uusi-Seelanti ja Etelä-Afrikka juridisesti Britannian siirtomaista itsenäisiksi valtioiksi. Vuonna 1941 tämä laki oli kuitenkin ehtinyt astua voimaan vasta Kanadassa ja Etelä-Afrikassa, kun taas Australiassa se hyväksyttiin vasta 1942 ja Uudessa-Seelannissa 1947.

Täten Kanada ja Etelä-Afrikka julistivat erikseen sodan Suomelle, kun taas Australian ja Uuden-Seelannin kattoi sen sijaan Yhdistyneen kuningaskunnan sodanjulistus. (Päivämäärien ero johtuu siitä, että kun Lontoossa oli iltapäivä 6.12., näissä maissa oli jo aamuyö 7.12.) Samoin erillistä sodanjulistusta ei tehnyt eikä olisi voinutkaan tehdä Intia, siirtomaa, jonka ei vielä tuolloin lainkaan kaavailtu itsenäistyvän ja jota Statute of Westminster ei siten koskenut.

Näin ollen brittiläisen kansainyhteisön jäsenyys ei sinänsä määrännyt lainkaan, julistiko jokin valtio sodan Suomelle vai ei. Esimerkiksi Irlanti kuului kansainyhteisöön vuoteen 1949 saakka, vaikka se oli siinä vaiheessa jo kauan ollut itsenäinen tasavalta, jonka valtionpäämies oli presidentti ja joka oli pysytellyt koko toisen maailmansodan ajan puolueettomana.

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston vastauksen osuus "Intia, Ukraina ja Valko-Venäjä eivät olleet tuolloin itsenäisiä valtioita (vaikka olivatkin YK:n perustajajäseniä 1945), eivätkä julistaneet sotaa Suomelle. Valtioiden rooli allekirjoittajamaina lienee ollut lähinnä diplomaattinen kompromissi ja muodollisuus" taas pitää nähdäkseni täysin paikkansa. Ukrainan ja Valko-Venäjän mukanaolo allekirjoittajien joukossa liittyy juuri siihen, että ne olivat Neuvostoliittoon kuulumisestaan huolimatta YK:n perustajajäseniä, koska joku jossakin (Neuvostoliiton tuntien luultavasti Stalin) oli halunnut niin. YK:han perustettiin nimenomaan toisen maailmansodan voittajavaltioiden järjestöksi, ja ne säätelivät pitkään keskenään sitä, mitkä muut valtiot pääsevät jäseniksi ja milloin – Suomikin joutui odottamaan jäsenyyttään kymmenen vuotta, vuoteen 1955 saakka.

Jos sotahistorian asiantuntijat ovat jostakin eri mieltä, niin kertokoot silloin itse, mikä se oikea vastaus sitten olisi ollut. Mikäli he kerran ovat sotahistorian asiantuntijoita, heidän pitäisi sen nojalla tietää se.