Voisitko kertoa Tuntemattoman sotilaan sotamies Viirilästä asioita! Luin kirjan, mutta en keskittynyt Viirilään. Voisitko kertoa hänestä mahdollisimman…

Kysytty

Voisitko kertoa Tuntemattoman sotilaan sotamies Viirilästä asioita! Luin kirjan, mutta en keskittynyt Viirilään. Voisitko kertoa hänestä mahdollisimman monisanaisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sotamies Viirilästä on tarkka kuvaus kohtauksessa, jossa hän suomalaisista sotilaista ensimmäisenä näkee Petroskoin kaupungin. Viirilää kuvataan isopäiseksi ja suulaaksi upseerien harmiksi, joka oli rauhan aikana istunut vankilassa. Sodassa hän oli osoittanut mielipuolisuutta lähentelevää rohkeutta, minkä johdosta oli saanut anteeksi muutoin ruokotonta käytöstään. Kirjan loppupuolella, missä on kuvaus suomalaisten perääntymisestä kerrotaan Viirilän pelottomuudesta: Rauhallisella kävelyllään hän osoitti, ettei pelännyt vihollista eikä esivaltaa. Hänen tottelemattomuutensa oli irvistelyä siitä, että joku kuvitteli hänen tottelevan pelosta, tunteesta, jota hänellä ei ensinkään ollut. Tätä käytöstä ei esimiehensä kestä, vaan ampuu hänet petturina.

Lukemalla kirjan uudelleen, saat varmaankin monipuolisemman kuvan sotamies Viirilästä.