Voisitko kertoa Antero Rokan hekilökuvauksen?

Kysytty

Voisitko kertoa Antero Rokan hekilökuvauksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alikersantti Antero Rokka astelee jatkosodan tantereelle päättäväisesti ja mutkattomasti. Hän aloittaa sinuttelemalla komppanianpäällikköä, ja jatkaa ilmoittamalla, että menee samaan porukkaan kaverinsa Suen Tassun kanssa. Koko esiinmarssi tapahtuu tietysti nopealla karjalan murteella.

Lähes välittömästi ja kuin luonnostaan Rokka asettuu ryhmänsä henkiseksi johtajaksi. Eikä tämä ole ihme: Rokka soti jo Talvisodassa, hän on muita vanhempi ja kaiken lisäksi hitonmoinen sotilas. Rokan kotitila on jäänyt rajan toiselle puolelle, Karjalan Kannakselle, joten hänellä on konkreettinen tavoite sodassa.

Rohkea Rokka on, mutta ei tyhmänrohkea. Järkevyys ei ole rohkeudesta pois. ”Soas mie teen mitä pittää, mut leikkimää mie en ala”, Rokka sanoo komppanianpäällikkö Lammiolle. Rohkea mies on yhtä paha niskuroija kuin hyvä sotilas. Usein Rokan niskurointia joudutaan katsomaan läpi sormien, sillä kyllä hänellä on rahkeitakin siihen, usot sie.

Linnan henkilöistä lähinnä esikuvaansa on Antti Rokka, jonka mallina Linna on itsekin tunnustanut olleen kannakselaisen pienviljelijän Viljam Pylkäksen.

Ks. myös esim.
Koko kansan tuntematon / toim. Timo Hirvonen
Helsinki : Alfamer, 2004. - 141 s. : kuv.
Kansialanimeke: Suuri suomalainen sotaelokuva Tuntematon sotilas 50 vuotta 1955 - 2005.
Helen, Olli
Tunnetko tuntemattoman?
Tampere : Aamulehti , 2005. - 155 s. : kuv.