Voisinko kysyä, olisiko mahdollisimman uusi mieluummin kirja tai kausilehti Haminan pääkirjastossa, jossa on kirjoitettu mille ammatteille on kysyntä 2020-2030…

Kysytty

Hei

Voisinko kysyä, olisiko mahdollisimman uusi mieluummin kirja tai kausilehti Haminan pääkirjastossa, jossa on kirjoitettu mille ammatteille on kysyntä 2020-2030 vuosissa?

Kiitos

Terveisin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kymenlaakson kirjastojen Kyyti-tietokannasta (https://kirjasto.kyyti.fi/) sekä Aleksi-tietokannasta (www.kyyti.fi/tietokannat)ei löytynyt ajantasaisia ja yleisesti ammateista tulevaisuudessa kertovia teoksia. Jonkin tietyn alan tai ammatin osalta löytyy vähän tietoa, mutta ei siis yleisesti kaikista ammateista. Tässä alla kuitenkin internetistä löytyviä lähteitä, jotka ovat varmasti hyödyksi.

Jos sinulla on jokin tietty ammatti mielessä, voit katsoa siitä tietoa ForeAmmatista. Se on sähköinen palvelu, joka on tarkoitettu työnhakijoille, ammatinvaihtoa harkitseville ja kouluista valmistuville. Palvelu tarjoaa alueellista tietoa ammateista ja niiden tulevaisuudesta. ForeAmattui löytyy osositteesta: www.foreammatti.fi

Jos pääset Heksingin Sanomien artikkeleihin (esim. olet itse tilaaja), tässä muutama artikkeli internetissä:
-www.hs.fi/ura/art-2000002855140.html
-www.hs.fi/ura/art-2000002800689.html

Internetistä löytyy myös seuraavat artikkelit ja raportit:
-www.oph.fi/download/46470_koulutus_ja_tyovoiman_kysynta_2020.pdf
-www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001693798.html
-www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000000984365.html