Otsikko
Voiko shampoolla pestä koko vartalon tai saippualla hiukset? Onko väliä mitä käyttää, tarvitsevatko todellakin eri tuotteet?

Kysytty

Voiko shampoolla pestä koko vartalon tai saippualla hiukset? Onko väliä mitä käyttää, tarvitsevatko todellakin eri tuotteet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saippuan ja shampoon vaikuttavat aineet ovat erilaiset. Siksi ne ovat yleensä erillisiä tuotteita ja sopivat vain väliaikaisesti muuhun käyttöön.

On saatavilla pesunesteitä ja palasaippuoita, jotka soveltuvat sekä hiusten- että vartalonpesuun. Kyseessä ovat erikoistuotteet tai luonnontuotteet, joilla on tähän kaksoiskäyttöön soveltuvat ominaisuudet.

Monikäyttöiset pesunesteet ovat yleensä niin sanottuja herkän ihon pesuaineita, jotka ovat usein apteekki- tai luontaistuotteita. Niitä löytyy helposti googlaamalla esimerkiksi hakulausekkeella pesuaineet hiuksille ja vartalolle .

Lisäksi on oliiviöjystä tai savesta valmistettuja palasaippuoita. Näitä tuotteita voi hakea internetistä vaikkapa hakulausekkeella palasaippua hiuksille ja vartalolle. Netissä on myös saatavissa kokemustietoa näiden tuotteiden käytöstä.

Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa on aiemmin vastattu samantyyppiseen kysymykseen. Vastauksen voi lukea osoitteessa https://www.kirjastot.fi/kysy/kuinka-saippua-vaikuttaa-voiko-shampoolla .