Kuinka saippua vaikuttaa? Voiko shampoolla pestä koko vartalon tai saippualla hiukset? Onko shampoon parempi vaahtoutuminen ainut syy shampoon käyttöön hiusten…

Kysytty

Kuinka saippua vaikuttaa? Voiko shampoolla pestä koko vartalon tai saippualla hiukset? Onko shampoon parempi vaahtoutuminen ainut syy shampoon käyttöön hiusten pesussa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saippua on rasvahappojen, tavallisesti palmitiini-, steariini- tai öljyhapon natriumsuolojen seos. Se valmistetaan mm. rasvasta ja lipeästä keittämällä. Lisäaineina käytetään mm. hajusteita ja värejä. (Studia tietokeskus, Ry-Ö. 1995)Saippuat liukenevat veteen ja alkoholiin. Vedessä ne muodostavat ns. misellikolloideja. Liuoksen pintajännitys on huomattavasti pienempi kuin veden, mihin suurelta osalta perustuu saippuoiden käyttö kostutus- ja pesuaineena. Ne muuttavat rasvan emulsioksi ja irrottavat lian, joka sitten helposti huuhtoutuu veden mukana. Saippualiuos on neutraali tai lievästi emäksinen. PH on yleensä enintään 10, joskin pesuvaikutus on parhaimmillaan pH:n ollessa 10-12. (Facta 2001, osa 14. 1985)

Saippuan ja shampoon vaikuttavat aineet ovat erilaiset. Myös saippuoilla on eroa. Palasaippuat ovat lähinnä eläinrasvapohjaisia. Nestesaippuoissa käytetään pääasiassa palmuöljyä, jota käytetään myös shampoissa ja suihkuvaahdoissa. Shampoon ensisijainen tehtävä on puhdistaa hiukset, mutta sillä voidaan saada hiuksiin enemmän kiiltoa, pehmeyttä ja kammattavuutta. Shampoon raaka-aineet ryhmitellään peseviin eli pinta-aktiivisiin aineisiin, hoitaviin aineisiin ja apuaineisiin sekä ulkonäköä parantaviin aineisiin. Pesevien ainesosien tehtävänä on puhdistaa. Tämä saadaan aikaan monen yksittäisen tekijän yhteisvaikutuksesta, johon vaikuttavat mm. shampoon kostutuskyky, liuotuskyky, rasvanpoistokyky ja huuhtoutuvuus. Aineiden tulee vaahdota miellyttäväsi, vaikkei vaahdon määrä kerrokaan shampoon puhdistuskykyä. Hoitavina aineina käytetään shampoissa mm. yrttejä, öljyjä, vitamiineja ja proteiineja. Apuaineiden tehtävänä on mm. vähentää pesevien ainesosien ärsyttävyyttä, parantaa säilyvyyttä ja tehdä shampoo miellyttäväksi käsitellä. Hiuspohjan pH on 4,5-5,5. Shampoon pitäisi olla mahdollisimman lähellä hiuspohjan luonnollista happamuusastetta. Liian hapan tai emäksinen shampoo saattaa vahingoittaa hiuksia.

Shampoon toimintaperiaate löytyy sivulta
http://www.nicehouse.fi/kylpyhuo/eduxes/hiukset/pesu/pesusato.htm

Lähteet:
Laihanen, Jouko. Palasaippuaa vai nestemäistä? Kuluttaja 1999: 6. s. 34-35.
Valkama, Elisa. Tavallinen sampoo riittää. Kuluttaja 2000: 5, s.20-24.
Luoma, Aija & Kara, Raija. Vaihtaahan kameleonttikin väriään. Kosmetiikan mahdollisuudet ja rajat. Helsinki: Opetushallitus, 2000.

71 ääntä

Kommentit

Alkuperäiseen kysymykseen ei tekstissä tullut vastausta. Siis voiko shampoolla pestä koko vatalon?