Voiko meppi olla myös komissaari, vai pitääkö ko. henkilön jättää paikkansa EU-parlamentissa tultuaan valituksi komissioon?

Kysytty

Voiko meppi olla myös komissaari, vai pitääkö ko. henkilön jättää paikkansa EU-parlamentissa tultuaan valituksi komissioon?

Vastaus

Vastattu

Yhtäaikaa ei voi olla Euroopan parlamentin ja EU komission jäsen. EU:n vaalisäädöksessä ja kansallisissa vaalilaeissa on määritelty tehtäviä, jotka eivät ole yhteensopivia Euroopan parlamentin jäsenyyden kanssa. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi jäsenvaltion hallituksen jäsenyys, kansallisen parlamentin jäsenyys tai Euroopan komission tai tuomioistuimen jäsenyys. Jos Euroopan parlamentin jäsen eli meppi valitaan komissioon, hänen on luovuttava paikastaan parlamentissa ja hänellä on mahdollisuus palata sinne vain uusien vaalien kautta.

Euroopan parlamentti osallistuu komission nimitykseen ja komissio on myös poliittisesti vastuussa parlamentille. Esimerkiksi näistä seikoista johtuen olisi ongelmallista, jos olisi mahdollista toimia yhtäaikaa sekä parlamentin että komission jäsenenä. EU parlamentti osallistuu komissaarien valintaan muun muassa haastattelemalla kaikki komissaariehdokkaat.  Parlamentilla on myös valtuudet erottaa koko komissio epäluottamuslauseen avulla.

Lähteet:

Euroopan yhteisöjen virallisten julkaisujen toimisto. 2007. Näin Euroopan unioni toimii: tietoa EU:n toimielimistä. Luxemburg: Euroopan yhteisöjen virallisten julkaisujen toimisto. S. 22

Helin, Satu & Nurminen, Pekka. 2017. Euroopan parlamentti. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Teos. S.125