Otsikko
Voiko lukioon saada vanhojentanssiparin armeijasta, jos ei löydä paria, vaikka ei seurustelisikaan kenenkään sotilaan kanssa? Voiko siis armeijasta jotenkin…

Kysytty

Voiko lukioon saada vanhojentanssiparin armeijasta, jos ei löydä paria, vaikka ei seurustelisikaan kenenkään sotilaan kanssa? Voiko siis armeijasta jotenkin saada hankittua parin, vaikka ei tuntisikaan sieltä ketään? Mihin pitäisi ottaa yhteyttä jos asia onnistuisi? Lukioni sijaitsee Vantaalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varuskunnista on ollut yleisesti ottaen mahdollisuus saada tanssipareja vanhojentansseihin - varuskuntien käytännöt kuitenkin vaihtelevat suuresti: toisaalla varusmiesten osallistuminen on jokavuotinen perinne, toisaalla osallistumista tansseihin ei syystä tai toisesta ole. Joissakin tapauksissa asia on saatettu sopia suoraan lukion ja varuskunnan kesken, mikäli on ollut kyse suuremmasta ryhmästä. Kannattaa myös ottaa huomioon, etteivät varusmiehet pääse välttämättä aina halutessaan esim. harjoittelemaan tiettyinä ajankohtina - poissaoloille palveluksesta pitää aina anoa erikseen luvat.

Tässä tapauksessa lähimmät kyseeseen tulevat puolustusvoimien joukko-osastot olisivat Helsingissä sijaitsevat Kaartin Jääkärirykmentti Santahaminassa sekä Merisotakoulu Suomenlinnassa. Lisäksi Helsingissä toimii Maanpuolustuskorkeakoulu, joka kouluttaa aktiiviupseereita.

Tiedusteltaessa asiaa molemmista joukko-osastoista, vastauksena oli se, ettei tällaista käytäntöä ole virallisesti ainakaan lähivuosina ollut. Asiaa kannattaa kuitenkin vielä tiedustella esimerkiksi Kaartin Jääkärirykmentin varusmiestoimikunnalta (s-posti kaartjr[at]vmtk.fi, www.vmtk.fi -> toimikunnat -> maavoimat -> Kaartin Jääkärirykmentti). Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskeleviin kadetteihin saa yhteyden ainakin Kadettitoverikunnan (www.kadettitoverikunta.fi) kautta. Yhteenvetona voisi sanoa, ettei varmuutta ole, mutta tiedustella kannattaa!

Asiasta muualla Suomessa kiinnostuneille mainittakoon, että alkuun pääsee aina ottamalla reippaasti yhteyttä lähiseudun varuskuntiin (yhteystiedot www.puolustusvoimat.fi) ja/tai niiden varusmiestoimikuntiin (www.vmtk.fi)