Voiko koeajalla irtisanoutua normaalin irtisanomisajan mukaan sen sijaan että purkaisi työsuhteen koeaikaan vedoten?

Kysytty

Voiko koeajalla irtisanoutua normaalin irtisanomisajan mukaan sen sijaan että purkaisi työsuhteen koeaikaan vedoten?

Vastaus

Vastattu

Voit, jos työnantajasi siihen suostuu ja sinulla on koeajan jälkeen jatkuva työsuhde. Työnanatajalla on kuitenkin oikeus purkaa työsopimus ilman irtisanomisaikaa.

Työsopimuslaki: "Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään kuuden kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työntekijä on koeaikana ollut työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi poissa työstä, työnantajalla on oikeus pidentää koeaikaa kuukaudella kutakin työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoihin sisältyvää 30 kalenteripäivää kohden. Työnantajan on ilmoitettava työntekijälle koeajan pidentämisestä ennen koeajan päättymistä.....Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa."

Duunitori :"Koeaika ei ole työntekijän kannalta välttämättä lainkaan huono asia, sillä se mahdollistaa sen, että sekä työnantaja että työntekijä voivat harkita työsuhdetta: työnantaja näkee koeajan aikana työntekijän soveltuvuuden suunniteltuihin työtehtäviin, ja työntekijä saa puolestaan punnita, vastaako työ odotuksia."

Työsuhdeopas: "Voit irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta vain, jos sovit siitä työnantajan kanssa tai määräaikaisuus kestää yli viisi vuotta. Tarkista, onko työsuhteen päättämisestä sovittu työsopimuksessa tai yritä neuvotella asiasta työnantajasi kanssa."