Otsikko
Voiko ifolor-valokuvakirja olla nykypäivänä myös taiteilijakirja? Sain lahjaksi sellaisen, mihin tekijä on kauniisti taittanut itseottamiaan valokuvia ja…

Kysytty

Hei!

Voiko ifolor-valokuvakirja olla nykypäivänä myös taiteilijakirja? Sain lahjaksi sellaisen, mihin tekijä on kauniisti taittanut itseottamiaan valokuvia ja kirjoittamiaan mietelauseita, oikeastaan runoja. Kirja on kuin aikajana nykytekotavasta, muovikansista, kierresidonnasta lähtien kauas, joidenkin kuvien aihepiiriin antiikin Efesokseen saakka?
Kirjan koko on käteensopiva ja helppo käsitellä. Kuvat ja runot ovat voimaannuttavia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedia-artikkeli määrittelee taiteilijakirjan itsenäiseksi taideteokseksi, yleensä käsintehdyksi kirjaa muistuttavaksi esineeksi. Se on kirjan ja taideteoksen yhdistelmä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Taiteilijakirja

Sitä ei liene mahdollista täysin kattavasti ja yksiselitteisesti määritellä. Emmi Martin, joka hoitaa Helsingin Rikhardinkadun kirjastossa sijaitsevaa taiteilijakirjakokoelmaa ja on yksi RikArt-verkkogallerian toimittajista, kertoo kiinnostavasti taiteilijakirjoista Kirjastokaista-videolla:

http://www.kirjastokaista.fi/2010/02/19/taiteilijakirjat_esittelyssa/