Voiko Helmet kirjastosta lainata elokuvia suoratoistona?

Kysytty

Voiko Helmet kirjastosta lainata elokuvia suoratoistona?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoissa ei ole lainattavissa ja katsottavissa elokuvia suoratoistona. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) omistamat pitkät elokuvat ovat kuitenkin avautuneet verkkoon vapaasti katseltaviksi. Tarjontaan voi tutustua Elonet-palvelussa.

Elonetissa on katsottavissa Kavin omistamat pitkät elokuvat. Elokuvien digitointityö jatkuu ja Elonetin kokoelma karttuu jatkuvasti. Kavin omistuksessa on kaikkiaan noin 450 kotimaista pitkää elokuvaa. Kyseinen luku on vajaa kolmannes kaikista Suomessa tuotetuista kokoillan elokuvista. Leijonanosan näistä teoksista kattavat Suomen Filmiteollisuuden ja Suomi-Filmin elokuvat, Teuvo Tulion pitkät elokuvat sekä Fenno-Filmin ja National-filmin koko tuotannot.

Pitkien elokuvien lisäksi Elonet sisältää tuhansia mainos-, dokumentti- ja lyhytelokuvia sekä muita filmikatkelmia yli sadan vuoden ajalta. Myös kaikki sota-ajan uutiskatsaukset ja Finlandia-katsaukset ovat vapaasti katseltavissa. Enemmän aiheesta osoitteessa kavi.fi .

E-aineistoihin kannattaa tutustua muutenkin osoitteessa http://ekirjasto.kirjastot.fi/ .