Viktor von Falk: Feodora, alkuperäisteos saksankielinen, ei suomentajan nimeä.Kustannusliike Vellamo,1907. Haluaisin tietää enemmän tekijästä ja kun kirja…

Kysytty

Viktor von Falk: Feodora,
alkuperäisteos saksankielinen, ei suomentajan nimeä.Kustannusliike Vellamo,1907. Haluaisin tietää enemmän tekijästä ja kun kirja kertoo Venäjän-Japanin sodan ajasta, joka päättyi 1905 ja tämä kirja on ilmestynyt suomeksi jo 1907!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esittämänne kysymys osoittautui vaikeaksi selvittää. Olen käynyt läpi kirjailijoista kertovia hakuteoksia, saksankielisen kirjallisuuden kirjallisuushistorioita sekä muun kielisiä kirjallisuushistorioita. En löytänyt niistä mitään mainintaa Viktor von Falkista. Katselin sen vuoksi nimeä myös pseudonyymihakuteoksista, tuloksetta.

Fennicasta (http://fennica.linneanet.fi ), Suomen kansallisbibliografiasta, josta löytyvät suomen kielellä julkaistut teokset, löysin Viktor von Falkin tuotantoa. Muun muassa tämän Feodoran yhteydessä oli maininta siitä, että teos on julkaistu alunperin lehtisinä. Mahtaisikohan Helsingin yliopiston kirjasto osata auttaa etsimään tietoa siitä, mitä nämä lehtiset olivat alunperin? Jos ne ovat ikään kuin jatkosarjana ilmestyneet, voisi tämä olla syy aikaiseen ilmestymiseen suomeksi.

Muiden teosten nimet (ja ehkä myös tämä vihkoissa ilmestyminen) antavat osviittaa siitä, että von Falkin teokset ovat olleet aikansa romantisoitua ajanvietekirjallisuutta. Olisikohan siinä syy siihen, että tekijästä ei tahdo löytyä mitään tietoa?

Selatessani saksalaisia kirjastoluetteloita, löysin vain yhden Viktor von Falkin teoksen. Se oli bulgarian kielellä, mutta alkuperäinen nimeke oli saksaksi. Helsingin kaupunginkirjastosta löytyi myös bulgarian kielinen Falkin teos. Jonkinlainen Bulgaria-yhteys kirjailijalla taitaa olla, mutta enempää tietoa tästäkään asiasta en osannut löytää. Voisitte ehkä tiedustella Slavistiikan laitokselta Helsingin yliopistosta löytyisikö heiltä tietoa Falkista (tietoa ja yhteystiedot, http://www.helsinki.fi/hum/slav/general/index.htm ).

Ehdottaisin myös, että kääntyisitte vaikkapa Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen laitoksen puoleen (http://www.helsinki.fi/hum/yl.kirjallisuustiede/index.html , yhteystiedot Postiosoite: Yleinen kirjallisuustiede, PL 3, 00014 Helsingin yliopisto)
ja tiedustelisitte asiasta myös Helsingin yliopiston kirjastosta, jossa Kansalliskokoelma sijaitsee.

2 ääntä

Kommentit

Minulla on Feodora-kirja, kovasti kulunut mutta luettavassa kunnossa.