Viime sotien aikaisia sotasairaaloita / sotilas-sairaaloita tai kenttäsairaaloita vuosien 1942 - 1944 alueelta Kuusankoski - Kouvola - Luumäki. Jos löytyisi…

Kysytty

Viime sotien aikaisia sotasairaaloita / sotilas-sairaaloita tai kenttäsairaaloita vuosien 1942 - 1944 alueelta Kuusankoski - Kouvola - Luumäki. Jos löytyisi tietoa niin olisi mukava

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Airion ja Sakari Viinikaisen teoksessa "Etulinjassa itään ja länteen: Kouvolan seudun sotilashistoria 1400-luvulta 2000-luvulle" (2011) esitellään sivuilla 177-178 varsin kattavasti Kouvolan seudun sotasairaalat:

Jo talvisodassa Kymin ammattikoulun tiloissa Kuusankoskella toimi 11. Sotasairaala.

Jatkosodan alkaessa kesäkuussa 1941 perustettiin 13. Sotasairaala ensin Lapinjärvelle, mutta se siirrettiin vain muutaman viikon jälkeen Kuusankoskelle Kymin ammattikoululle, kuten Kotkassa toiminut Viipurin lääninsairaalakin. Erillisiä hoito-osastoja hajautettiin myös Kuusankosken Keskuskansakoululle ja Pilkan koululle.

Lokakuussa 1941 13. Sotasairaala siirrettiin lähemmäksi rintamaa Viipurin lääninsairaalan entisiin tiloihin. Kesäkuussa 1944 se siirrettiin jälleen takaisin Kuusankoskelle suurhyökkäyksen alta. Tällä kerralla osastoja oli ammattikoulun lisäksi Keskuskansakoululla, Voikkaan seuratalolla, Voikkaan kansakoululla, Tuberkuloosiparantolassa, Pilkan kansakoululla, Kymintehtaan kansakoululla ja Tehtaan seuratalolla.

Pohjois-Kymenlaaksossa toimi Kuusankosken lisäksi muitakin sotasairaaloita. Talvisodan aikana Elimäellä Mustilan kartanossa oli 51. Sotasairaala ja Sippolaan siirrettiin Lappeenrannassa ollut 13. Sotasairaala. Jatkosodan aikana Utissa toimi 63. Sotasairaala, joka oli sotavankisairaalana. Lisäksi Kouvolan varuskuntasairaala toimi kenttäsairaalana. Kannuskoskelle perustettiin entisen puuhiomon tiloihin Kannaksen armeijan 14. Kenttäsairaala, joka toimi myös evakuointisairaalana.

Luumäellä ei ilmeisesti toiminut sotien aikana pysyvämpää sotasairaalaa. Ainoa viite liittyi talvisodan aikaiseen 6. (3.) divisioonaan, joka oli loka-joulukuussa 1939 reservinä Taavetin-Luumäen alueella ja jonka huoltomuodostelmiin kuului 6. (3.) Kenttäsairaala: http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AM&avain=450…

Lisätietoja kenttäsairaaloiden sijoituksista voi tiedustella myös Kansallisarkiston tietopalvelusta: https://www.arkisto.fi/fi/yhteystiedot/

6 ääntä

Kommentit

Miehikkälässä Muurolan seurojentalolla on ollut kenttäsairaala jatkosodan aikana. Nyt rakennuksen omistaa urheiluseura Miehikkälän Vesa, joka tietänee enemmän asiasta.