Viekö valtioneuvosto valmistelemansa lakiehdotuksen presidentin nähtäväksi/hyväksyttäväksi ennen sen menemistä eduskunnan käsittelyyn?

Kysytty

Viekö valtioneuvosto valmistelemansa lakiehdotuksen presidentin nähtäväksi/hyväksyttäväksi ennen sen menemistä eduskunnan käsittelyyn?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lain säätämisestä ja presidentin oikeuksista säädetään Suomen perustuslaissa 731/1999, https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731. Kysymyksesi kannalta oleellinen kohta on "presidentti antaa hallituksen esitykset eduskunnalle valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta" eli kyllä.

Lakien säätäminen

Valtioneuvoston asema hallituksen esitysten antamisessa vahvistuu. Hallituksen esityksellä annetaan eduskunnan käsiteltäväksi lähinnä valtioneuvostossa valmistellut lakiehdotukset, talousarvio- ja lisätalousarvioesitykset sekä ehdotukset valtiosopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden hyväksymisestä.

Uuden perustuslain [731/1999] mukaan presidentti antaa hallituksen esitykset eduskunnalle valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta. Presidentti voi kuitenkin palauttaa asian valtioneuvoston uudelleen valmisteltavaksi. Toisella esittelykerralla presidentti on sidottu valtioneuvoston kantaan siten, että hän on velvollinen päättämään hallituksen esityksen antamisesta valtioneuvoston ratkaisuehdotuksen mukaisesti.

Lakien säätämisestä löytyy hyviä Eduskunnan ja Oikeusministeriön materiaaleja. Ne löytyvät koottuna yhdestä paikasta Makupalat.fi:stä Lakien säätäminen Suomessa, https://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/lakien-s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen-s…