Verrattaessa ruokosokeria ja valkeaa kidesokeria, kumman ympäristöjalanjälki on suurempi kun huomioidaan ruokosokerin rahdit ja sokerijuurikkaasta valmistetun…

Kysytty

Verrattaessa ruokosokeria ja valkeaa kidesokeria, kumman ympäristöjalanjälki on suurempi kun huomioidaan ruokosokerin rahdit ja sokerijuurikkaasta valmistetun kidesokerin valmistuksessa käytetyt kemikaalit (kasvatusalat lienee vastaavat toisiaan suhteessa lopputuotteeseen)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ympäristöjalanjäljen arviointi on monen tutkimuslaitoksen piirissä mitä ajankohtaisin aihe. Suomen ympäristökeskuksen sivulla kerrotaan, että Euroopan komissio on (vuonna 2018) julkaissut uuden ympäristöjalanjäljen laskentamenetelmän, katso  https://www.syke.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Uusi_ymparistojalanjalki_muuttaa_ymparis(47963). Laskentamenetelmiä kuitenkin vasta kehitellään yksittäisten tuotteiden vertailuun sopiviksi.

Aiheesta voisi kuitenkin kysyä Luonnovarakeskuksen asiantuntijoilta. Yhteystiedot löytyvät sivulta https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/ruoka-ja-ravitsemus/ruoan-ilmastovaikutukset/