Otsikko
Verokortissa on perusprosentti ja lisäprosentti. Ymmärrään miten perusprosentti lasketaan, tiedän miten vähennyksiä käytetään jne. Mutta miten lisäprosentti…

Kysytty

Verokortissa on perusprosentti ja lisäprosentti.

Ymmärrään miten perusprosentti lasketaan, tiedän miten vähennyksiä käytetään jne.

Mutta miten lisäprosentti muodostuu?!!! Netissä oli joskus vero.fi:n sivustolla aiheesta pdf-tiedosto, jossa kerrottiin että lisäprosentti lasketaan siten, että mitään verovähennyksiä ei lasketa. Enää sitä ei ole.

Verovirastoilla on joku oma vero-opistonsa, johon ei tietenkään veronmaksajalla ole pääsyä.

Netistä tuskin löytyy, paitsi ehkä englanninkielellä. Englanninkielinenkin sivusto kelpaisi.

Minun pitäisi löytää kirja tai nettisivusto, jota voisin käyttää lähteenä aiheesta, kun kirjoitan lisäprosentista selityksen yhteen julkaisuun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verohallinnon www-sivuilta http://www.vero.fi/ löytyy ohjeet lisäprosentin laskemiseen. Suora linkki sivulle on http://www.vero.fi/default.asp?article=5873&language=FIN.

Löydät ohjeet Verohallinnon sivuilta käyttämällä yläreunassa olevaa hakulaatikkoa. Kirjoita siihen sanat "lisäprosentin laskeminen" ja klikkaa "hae". Klikkaamalla linkkiä "Verohallituksen päätös henkilökohtaisen pidätysprosentin laskentaperusteista palkkatuloa varten vuodelle 2008" pääset em. sivulle, missä lisäprosentin laskentaperusteista kerrotaan. Jos tästä ei ole apua, kannattaa kääntyä Verohallinnon puoleen. Yhteystiedot löydät em. nettisivulta.