Venäjän suurlähetystön kadun nimi halutaan muuttaa Ukrainantieksi (tm) ja luin, että siitä on tehty kuntalaisaloite. Se on siis eri kuin kansalaisaloite? Voiko…

Kysytty

Venäjän suurlähetystön kadun nimi halutaan muuttaa Ukrainantieksi (tm) ja luin, että siitä on tehty kuntalaisaloite. Se on siis eri kuin kansalaisaloite? Voiko kuntalaisaloitteen allekirjoittaa jossakin? En ole tästä kuullut ikinä.... Infoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuntalaisaloite tehdään Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelussa mukana oleville kunnille. Aloitteet koskevat siis kunnan toimintaa.

Voit lukea lisää kuntalaisaloitteista ja selata kuntalaisaloitteita täältä:

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi

Löydät sivustolta myös aloitteen kadunnimen muutoksesta. Voit myös allekirjoittaa tätä kauttaa aloitteen, mikäli sitä ei ole vielä lähetetty kuntaan.

Kansalaisaloite tehdään eduskunnalle. Kansalaisaloitteella voi ehdottaa uutta lakia, muutosta olemassaolevaan lakiin tai olemassaolevan lain kumoamista. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa.

Voit lukea lisää kansalaialoitteesta ja selata kansalaisaloitteita täältä:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi