Otsikko
Venäjä hyökkäsi 1914 persiaan. miksi ja keitä vastaan, turkkiako. toinen ? sodittiinko brittien ja afgaanien välillä 1 m-sodassa? mikä oli osapuolten…

Kysytty

venäjä hyökkäsi 1914 persiaan. miksi ja keitä vastaan, turkkiako. toinen ? sodittiinko brittien ja afgaanien välillä 1 m-sodassa? mikä oli osapuolten miesvahvuus? onko tapahtumista suomenkielistä kirjallisuutta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäjä oli todella osana aseellista konfliktia Persiassa ensimmäisen maailmansodan aikana, vuoden 1914 loppupuolelta aina Venäjän vallankumoukseen vuoteen 1917 asti. Virallisesti Persia oli puolueeton sodan aikana, mutta käytännössä alueella oli niin Britannian kuin Venäjänkin joukkoja. Brittiläis-venäläinen akseli kahakoi alueella ottomaaneja vastaan etujaan valvoessaan. Alue oli strategisesti kiinnostava luonnonvarojensa sekä keskeisen sijaintinsa takia.

Brittien ja afgaanien välillä ei sodittu 1. maailmansodan aikana - tosin alle vuosi sen päättymisen jälkeen erillisessä konfliktissa, toukokuusta elokuuhun vuonna 1919. Kyseessä oli kolmas afgaanisota, jossa vaikuttivat taustalla Afganistanin itsenäisyyspyrkimykset vastoin Brittiläisen Intian etuja. Afganistanin joukot käsittivät noin 50 000 järjestäytynyttä sotilasta sekä näiden lisäksi jopa 80 000 heimosotilasta. Brittien joukot koostuivat kahdeksasta divisioonasta sekä useista itsenäisistä prikaateista. Molemmilla osapuolilla oli käytössään myös aikaan nähden modernia aseistusta.

Englanninkielistä kirjallisuutta aiheesta esimerkiksi

Iran and the First World War: Battleground of the Great Powers (ed. by Touraj Atabaki), 2006.

Fromkin, David (2001): A Peace to end all peace: the fall of the Ottoman Empire and the creation of the modern Middle East.

Robson, Brian (2007): Crisis on the Frontier: The Third Afghan War and the Campaign in Waziristan 1919–1920.

Suomenkielistä kirjallisuutta juuri kyseisistä aihepiireistä ei ole juuri tehty, mutta aiheita sivutaan useissa yleisesityksissä, jotka koskevat niin 1.maailmansotaa kuin Lähi- ja Keski-Idän historiaakin (Iran, Afganistan).

Suomenkielisen Wikipedian puolella aiheesta esimerkiksi seuraavissa artikkeleissa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_maailmansota
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmas_afgaanisota